Boren in hard staal

Tags: 

Weergave van 11 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #14082
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Hallo iedereen, ik zou gaatjes van 3mm moeten boren in nogal hard staal. Geprobeerd met cobaltboortjes, lage snelheid, boorolie, steenboor (had ik ergens gelezen, en dat werkt wel, maar niet altijd).
      Het enige resultaat : kapotte boortjes en met moeite een putje in het staal.
      Iemand tips?
      Alvast bedank,
      Gunther

    • #14083
      PeerPeer
      Bijdrager

      Misschien is het een mogelijkheid om het staal uit te gloeien (eventueel later weer harden)?

      • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door PeerPeer.
    • #14086
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Vorige keer heb ik dat met (wisselend) succes geprobeerd. Nu lukt het gewoonweg niet. Zelfde staal, laten uitgloeien, en noppes.

    • #14087
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Oplossing : ponsen, staal gloeiend maken en met een stuk metaal van de juiste dikte een gat in slaan. Daarna laten afkoelen en met boortje het gat mooi rond maken. Omslachtig, maar efficient

    • #14089
      leanderdwleanderdw
      Bijdrager

      Hoi Gunter,

      Heel herkenbaar. Heb ik ook meegemaakt en bovenstaande geprobeerd.
      Uiteindelijk heb ik iemand het boortje als thermische lans zien gebruiken en lekker veel druk met de kolomboor zien uitoefenen. De boorpunt werd witheet! Het lukte zowaar! Heel elegant is het natuurlijk niet, maar er kwamen wel gaatjes in. Wat ik ook gezien heb is dat iemand het stuk roodgloeiend inklemde en toen boorde met een cobaltboortje. Grappige was te zien dat de krullen er lichtgevend uitkwamen. Ook dit boortje gaat niet eeuwig mee.
      Tenslotte ken ik ook een messensmid die zo gefrustreerd raakte dat deze naar een specialistisch metaalverwerkingsbedrijf is gegaan met de vraag of ze voor hem wilden boren. Deze arme jongens hebben een paar van hun beste boortjes kapotgedraaid, maar konden er wel om lachen.
      De clue is inderdaad: eerst ponsen in smeedbare toestand, eventueel daarna het gat een beetje finetunen met een boortje.

    • #14090
      AvatarGerrit
      Bijdrager

      Hallo Gunther,
      Uitgloeien en zeer langzaam liefst in oven afkoelen.
      Woon je in de buurt kom maar langs.
      Groet Gerrit de Boer
      http://WWW.devrijesmidse.nl

    • #14093
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Hey Gerrit, bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen. Spijtig genoeg woon ik niet echt in de buurt, anders graag.
      Groeten,
      Gunther

    • #14094
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Hey Leander, thx voor de reactie. Ik ben dus niet de enige met dit probleem :-).
      Ik ga de tip van Gerrit nog eens uittesten, dus staal langzaam laten afkoelen. En anders ponsen, want ik ga anders een meer dan goede klant worden bij de borenhandelaar 🙂
      Groeten,
      Gunther

    • #14095
      AvatarGerrit
      Bijdrager

      Hallo Gunther,
      Let op bij het ponsen de kans op scheurvorming cq.haarscheurtjes is erg groot.
      Over welke staalsoort heb je het.
      Groet Gerrit

    • #14096
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Hey Gerrit, ik gebruik voornamelijk bladveerstaal van een autowrak
      Groeten
      Gunther

    • #14097
      AvatarGerrit
      Bijdrager

      Hallo Gunther,
      Het zou dan 11248 is c75 of 11274,AISI1095 kunnen zijn.
      Enige info vind je op de volgende site
      https://wetenschap.infonu.nl/techniek/114696-verenstaal-eigenschappen-en-toepassingen.html
      Succes met het verwerken.
      Groet Gerrit de Boer

    • #14098
      gverliesgverlies
      Bijdrager

      Bedankt voor denk info Gerrit! Heel nuttig!
      Groeten,
      Gunther

Weergave van 11 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.