Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Avatar biancapothoven 1 jaar, 8 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #720
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Opbrengen van lijnolie

  • #4911
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo Rhett, GJ,
    dank voor je uitgebreide uitleg.
    Dat je lijnolie op boten! gebruikt geeft me wel weer wat vertrouwen in het spul.
    Het roesten is geen probleem, dat heb ik vaker gedaan. Onder andere in de werkplaats onder een geimproviseerde tent van folie (het object was een beetje te zwaar voor gesjouw); bakjes zoutzuur, ventilatortje. Het was in 1 a 2 dagen egaal geroest.

    Nu zie ik dat als het onderdeel van het verhitten uit de hele behandeling is, het grootste probleem is opgelost.
    Ik ga eerst even achter dat siccatief en de gekookte olie aan, dan verder testen.
    Bedankt, Arthur

  • #12338
    Avatar
    biancapothoven
    Bijdrager

    Ik heb een vraag, ik zou graag een metalen deksel een wat verweerde look geven een grijze/zwarte look geven, laten roesten lukt me wel met zoutzuur, maar nu wil ik toch okk proberen het verweerde zwarte wat ook op tafelpoten zit. Kan dit door te patineren?

    Zie foto dit is wat ik ongeveer zoek

    WHELPPPP

    Bijlagen:
    You must be logged in to view attached files.
  • #4905
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    ik heb een vraag over het opbrengen van lijnolie.
    Het is voor op een soort standaard die ik maak uit vierkant staf 10 mm, platstaal 5 dik en een stuk blanke buis 15 mm.
    Het is voor binnen gebruik. Ter conservering wil ik er rauwe lijnolie opzetten, mede om de uitstraling van het zwartstaal te behouden en de blanke buis donkerder te maken. En omdat ik denk dat het langduriger tegen roest beschermd dan bijenwas.
    Dus geen blanke of kleurlak want dat is niet mooi en beschadigd te snel in het gebruik. Omdat het een gebruiksding is mag de lijnolie niet blijven plakken. Dus (en hier begint het gelazer) stook ik de onderdelen heet met acetyleen/zuurstof en smeer de lijnolie er op. Soms is op sommige plekken de temperatuur goed en brand de olie gelijk mooi droog op. Meestal is het te koud: de olie druipt of blijft plakkerig of het staal is te heet en de olie verdampt/verbrand. De natte delen verhit ik dan opnieuw en brand daar vermoedelijk alle olie weer weg. Kortom, kost een hoop tijd en gas en resultaat is k………
    (dat staf 10 schuift in die buis 15×2, het staf 10 trekt krom vd verhitting, moet ik weer rechtmaken enz grrrrrr)

    Het moet een soort serieprodukt worden dus ik hoop op een wat efficientere bewerking.
    Nu kan ik het me makkelijker maken door alles in de bijenwas te zetten maar dan springt die blanke buis er zo lelijk uit.

    In deze topics is lijnolie al besproken maar niet echt hoe je het goed (en droog!) op je werk krijgt.
    http://www.smedentotaal.nl/index.php?option=com_agora&task=topic&id=149&Itemid=76
    http://www.smedentotaal.nl/index.php?option=com_agora&task=topic&id=211&Itemid=76 over conservering

    Iemand ervaring en handigheid met lijnolie?

    groeten, Arthur

  • #4906
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Moi,

    Welkom hier, ik gebruik lijnolie als het er niet zo op aankomt en ruim de tijd heeft om te drogen
    Maar gebruik dan wel de gekooktelijnolie droogt iets sneller maar nog steeds langzaam je kunt het versnellen door er meen enkele % sikketief door te mengen
    Wat ook nog een mogelijkheid is om owatrol tegebruiken bij de betere verfboer verkrijgbaar
    Suc6

    grt GJ

  • #4907
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo Artur,

    Ik zal je proberen te helpen en uit leggen hoe ik met lijnolie werk. Ik gebruik het al meer dan 25 jaar op mijn geklonken Zalmschouwen ( Dit zijn oud type vissers schuitjes zie:zalmschouwboek.nl) Ik raad je aan om gekookte lijnolie te nemen ipv de rauwe. Gekookte droog veel sneller dat de rauwe. Je kan om het process te versnellen er event een klein scheutje siccatief bij doen, niet te veel want dan werk de siccatief averechts. Het beste resultaat krijg je door je werkstuk eerst te laten roesten. Dit zal voor jou misschien een probeem geven ivm tijd maar daar is ook een oplossing voor. Ik zelf smeer gewoon wat zoutzuur (verdund van de bouwmarkt) op het werkstuk, maar een stevige zout oplossing werkt ook en is wat gezonder. Een nadeel is dat zout wat trager werkt. Als er voldoende roest vorming is (met vochtig weer soms al na een nacht) goed met water afspoelen en met en staal borstel oppoetsen. Om de lijnolie sneller te laten drogen kan je event je werkstuk wat verwarmen en met een doek de lijnolie op je werkstuk aan brengen. voor verder onderhoud hoef je van tijd en wijlen alleen maar de “vettelap”er over heen te halen en het ziet er weer uit als “nieuw”. Nog een kleine kant tekening wil ik je mee geven: Leg je natte doek lijnolie nooit in elkaar gefrommeld zomaar ergens neer als het warm weer is. Dit kan gaan broeien en gaan fikken. Op zich zijn Smeden gek op vuur maar wel graag wanneer het ons uit komt haha. Ik hoop dat je ermee uit de voeten kan en als er nog vragen zijn weet je me te vinden………….

    Rhett

  • #4909
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Leuk als je met twee te gelijk aan het reageren bent zonder dat je het van elkaar weet haha…………..maar zo te zien zijn we het toch behoorlijk eens

    Gr Rhett

  • #4910
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    [quote=Rhett]Leuk als je met twee te gelijk aan het reageren bent zonder dat je het van elkaar weet haha…………..maar zo te zien zijn we het toch behoorlijk eens

    Gr Rhett[/quote]

    Moi,

    Ja inderdaad Rhett maar denk dat je al veel ervaring mee hebt, dan even de vraag bij het bootgebeuren hoe vaak moet je de boot van nieuwe olie voorzien
    Ik zelf smeer het overal op dus ook de bv bij de auto de roest plekken conserveren steenslag en onderkant deuren roestborstel erover en smeren maar, jaarlijks na de zomer smeer ik ik er dan even een vers laagje op roest zit meest aan de binnen kant was er optijd bij gaat nu al jaren zo (min5J) en de “lak” aan de buiten kant blijft zo nog mooi in takt dus de conserveringwerkt

    http://img94.imageshack.us/img94/562/herschaaldekopievanpictu.jpg hier een gesmedetellerrand maar dan gecoserveerd met owatrol net blanke lak lekkersnel droog

    grt GJ

  • #4912
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hoi,

    De gekookte lijnolie koop je gewoon bij de bouwmarkt en de siccatief zoals GJB als zei bij de betere verf winkel. Nog even reageren op jou vraag GJB over hoe vaak ik de boten in de olie zet…….Normaal gesproken doe ik het in het begin van het vaar seisoen en dan door het jaar heen ( bij mooi weer) nog een keer of 2. Maar dat zijn beurtjes met de “Franse slag” zeg maar. De eerste keer naar de winter word de boot een beetje opgeschuurd en dan met kwast en doek in de olie gezet. Bij de andere 2 keren gewoon even met een doekje erlangs gewoon om even op te leuken. Het is echt geweldig spul, zeker voor geklonken boten, het kruipt overal goed tussen ( stuikplaten ) en als je het nog een een keer verdunt met bv peterolium “kruipt” het helemaal als een bezetenen. Voor de rest zet ik buiten de bootjes net als jij ook alles in de olie…..Ik heb van de smederij ook dingen buiten staan zoals repenwals, heftboomschaar, werktafel waar natuurlijk ook lijnolie weer de uitkomst bied…..nog even en de mensen denken dat we aandelen hebben bij Firma Lijolie

    Gr Rhett

  • #4913
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Leuke topic moet ik zeggen en ik volg hem dan ook.
    Wat ik sinds kortvoor het smeden gebruik is RX 5 van de firma Caprotech.
    Ik heb het al enkele jaren in gebruik voor auto-onderdelen, en het is heel goed toe te passen voor smeedwerk.
    Het krijgt wel een soort van transparant goudachtige kleur(rare combi he?)
    Maar het is perfect spul, en idd je moet het materiaal echt ff laten “aanroesten” voor een goede hechting.
    Het opbrengen doe ik met een roller.
    Kijk maar eens op de site van Caprotech.

    Groetjes Rene

  • #4915
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jaan,

    Of het duurzaam is op lange termijn weet ik niet, omdat ik het ook nog maar sinds enkelen maanden voor smeed werkstukken gebruik.
    Voor mijn autohobby lak ik de delen dan weer af met zwarte rx10, maar dat is voor smeedwerkstukken niet echt super.
    Ik weet wel dat in de “ratrod” scene-dwz hotrods die geen of weinig lak hebben-ze deze ook wel behandelen met bv rx5 maar ze dit elk seizoen herhalen.
    Het dringt, doordat het erg vloeibaar is wel door tot in de kleinste kiertjes.

    Suc6, gr Rene

  • #4917
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    hoi jaan

    rx5 is een hechtlaag die niet duurzaam is hier moet nog een toplaag overheen voor goed resultaat bv rx10 maar ook andere lakken zijn geschikt wat weer een aanslag op de portomonee is. persoonlijk zou ik voor owatrololie gaan het geeft bescherming aan het product en je hoeft verder niks toe te voegen. met lijnolie loop je weer te rotzooien met siccatief

    succes

  • #4918
    admin
    admin
    Sleutelbeheerder

    Lijnolie is lastig in te branden geeft altijd (na verloop van tijd) een gele kleur.
    Bijenwas is voor binnen een goede bescherming tegen roest, het voorwerp warm maken totdat de was “loopt” en overtollige was met een lap afvegen en het voorwerp èèn keer per jaar met deze waslap opwrijven.
    Blanke buis een keer door het kolenvuur trekken, zodat hij een oxydelaag (hamerslag) krijgt en daarna met bijenwas behandelen.
    Je kan ook de teer uit de smeedkolen gebruiken om blank ijzer zwart te branden, hoe vetter de kolen , hoe beter dit gaat:
    Stook je vuur op, zodat er voldoende gloeiende kolen liggen, gooi er wat verse kolen op, voor kleine voorwerpen heb je maar een paar kooltjes nodig. Als de verse kooltjes beginnen te roken , schuif je de lucht bijna helemaal dicht en haal je het ijzer door deze (teer)rook een paar cm boven de kooltjes, als het glimmend (pek)zwart wordt kun je wat hoger in de vlammen gaan met je ijzer, om de teer wat verder in te branden, maar dan wel steeds het doffe (roet)zwart, dat hier heerst, met een lap afwrijven. Wanneer de kooltjes niet meer roken is de teer eruit gebrand en doe je er wat nieuwe op.
    Is het blanke ijzer zwart genoeg, laat je het afkoelen tot de bijenwas nog net loopt en dan met de waslap alles inwrijven.
    Thijs.

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.