[overgenomen van de oude site]

In het begin van de jaren 1200 ontwikkelde men in Spanje de eerste mechanische (staart)smeedhamer. Deze werden aangedreven door een waterrad. Het was dan ook van belang dat de smederij zich naast een stroompje bevond. Mede daarom ontstonden nieuwe vestigingen naast water stroompjes of stromende aftakkingen van rivieren. Het ontstaan van deze smeedhamers gaf het smeden een volledig nieuwe dimensie.

De valmassa van deze eerste smeedhamers kon maarliefst variëren van 40 – 80 kg.

Eeen korte video met de werking van de staart-smeedhamer (schwanzhammer)

{wmv}schwanzhammer{/wmv}

Er is veel veranderd sinds toen. Inmiddels onderscheiden we een grote diversiteit aan hamers. Allemaal met andere specifieke eigenschappen. Zo kennen we bijvoorbeeld de volgende smeedhamers:

Veerhamers

– Aangedreven door elektromotor met excentriek. De klap wordt opgevangen door bladveren.

De veerhamer wordt tegenwoordig niet zo heel veel meer gebruikt maar zo hier en daar kom je hem nog wel eens tegen. Er bestaan verschillende soorten veerhamers, die met platte veren en die met gebogen veren. Beiden hebben een hele eigen werking. Alleen bij de veerhamer met de platte veren, blijft de hamer tijdens het stijgen net iets achter bij de drijfstang. De hamer stijgt vervolgens nog wanneer de kruk alweer omhoog gaat. Op den duur zal de druk in de bladvering zo hoog zijn opgelopen, dat de hamer eventjes op het werkstuk blijft liggen. Dit heet een ‘Klevende slag” en kan erg effectief werken.

 

veerhamer2

Digital StillCamera

veerhamer5

Luchthamers

– Pneumatische hamer aangedreven door elektromotor welke werkt als een compressor.

Een luchthamer heeft over het algemeen een C-vormig frame als basis, een aambeeld en een bovenarm welke een luchtcilinder bevat. In deze cilinder bewegen twee zuigers. De bovenste wordt aangedreven door een excentriek en is, zolang de drive is ingeschakeld, in constante beweging (op en neer). Alleen de onderste zuiger is verbonden met het hamerblok. De lucht tussen de zuiger wordt gebruikt als een krachttransmissie-medium en op hetzelfde moment als een mechanische verbinding tussen het slaande hamerblok en de aandrijving.

Door middel van een klep, kan de cilinder geopend worden, het hamerblok blijft dan door een veer omhoog staan. Wanneer de klep gesloten is, bouwt er zich tussen de zuigers een luchtkussen op dat het hamerblok tegen het werkstuk kan slaan.

De aandrijving is meestal elektrisch, maar kan ook worden uitgevoerd via een aandrijfriem, in beweging gebracht doormiddel van stoom of waterkracht.

luchthamers zijn gemaakt van een paar kg hamerblok-gewichten kg tot enkele honderden. In principe is de techniek van de lucht hamer in een zeer kleine omvang in elektrische boor en boormachines gebruikt (Hilti, Bosch hamer, etc.) Hierin zitten hamerblokken van slechts een paar gram.

Een aantal merken luchthamers zijn: 1. Yeakley hamer, 2. Bêché, 3. Demoor, 4. Pilkington, 5. Kuhn, 6. Chambersburg

luckthamet1

luchthamer3

luchthamer2

Valhamers

– Aangedreven door een riem waaraan het gewicht omhoog getrokken wordt. Vervolgens wordt het gewicht losgelaten van de gekozen hoogte.

Valhamers (ook wel plankhamers genoemd) zitten wat simpeler in elkaar. Via het hefboom principe wordt er een gewicht, tussen de 50 en 300 kilogram omhoog getakeld. Vervolgens wordt het gewicht losgelaten waardor het in zijn val druk opgebouwd welk bij neerkomst uitgeoefend wordt op het werkstuk.

Frictiepers

– Een pers met een mal welke de vorm in een keer in het werkstuk perst.

—————————————————————-

* Bij luchthamers en veerhamers geldt over het algemeen dat het valgewicht overeenkomt met de maximale dikte van het te verwerken materiaal. Het komt er dus op neer dat een smeedhamer met een valgewicht van 50 kilo, metaal kan verwerken met een maximale doorsnede van 50 millimeter; een valgewicht van 80 kilo zou 80 mm aan kunnen , en zo verder.

* De vraag naar luchthamers is momenteel een stuk groter dan het aanbod. Dit resulteert in zeer hoge prijzen. Een goede tweedehands luchthamer onder 2000,- euro blijkt moeilijk te vinden. Tegenwoordig bestat er wel een kleiner formaat luchthamer met een valgewicht van +/- 16 kilo. Deze kosten nieuw rond de 1800,- euro en hebben voor de gemiddelde hobbysmid over het algemeen genoeg capaciteit.

spiering

Zelfbouw:

Omdat de prijzen van mechanische hamers momenteel zo onzettend hoog ligt en nog stijgt, wordt het steeds aantrekkelijker voor hobbysmeden om zelf op zoek te gaan naar alternatieven. Zelfbouw komt dan al snel om de hoek kijken. Echter zul je na wat onderzoek ontdekken dat in het zelfbouw segment, luchthamers net even te ingewikkeld in elkaar zitten en de onderdelen moeilijk te vervaardigen.

Een zelfbouw mechanische hamer over het algemeen neerkomen op het veerhamer principe of de “tirehammer” constructie.

Op het internet zijn daarvoor diverse tekeningen en video’s te vinden. De meeste bruikbare zijn echter Engelstalig en met het amerikaanse metrieke stelsel. Maar met een beetje puzzelen, of hulp, is daar uit te komen. Dit zijn een aantal linkjes waar je wat aan zou kunnen hebben:

1. Forum topic SmedenTotaal

2: Bouw verslag van een platte veerhamer constructie

3. Koop de volledige handleiding voor het bouwen van een “tirehammer”.

<iframe src=”http://www.youtube.com/embed/eVEFoZNNCmU” height=”248″ width=”330″ allowfullscreen=”” frameborder=”0″></iframe>

4. Tweedehands smeedhamers “machinehandel Berendsen”

5. Tweedehands smeedhamers “Werktuigen.nl”

Indien je iets gecorrigeerd zou willen zien, of je hebt een aanvulling, dan kun je dat melden in het tekst blok hieronder of (bij grotere stukken tekst) mailen naar info@smeden-totaal.nl . Aanvullingen worden zeker gewaardeerd!

{jcomments on}