Opperhoofd

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 4,906 tot 4,920 (van in totaal 4,946)
  • Auteur
    Berichten
  • Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    @Thijs: CNC-slijpen is misschien iets minder bekend al CNC-draaien.
    Bij precisieslijpen breng je met een slijpschijf-de naam zegt het al-precisie aan het werkstuk dit kan zijn mbt de maatvoering en of andere plaats/vormtolleranties, waarbij je moet denken rondheid, rechtheid evenwijdigheid ed.
    En dit gebeurd middels Computer gestuurde machines.
    En dan ook nog een “beetje” nauwkeuriger als bij frezen en draaien.

    @Thijs en GJB: kijk anders op de site van de firma Vossebelt.nl waar ik werkzaam ben.

    Gr. Rene

    In antwoord op: Mijn eigenbouw smidsvuur #1606
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Moi Ronald,
    Ziet er al mooi uit nu nog even de kolen en gaan
    Voor lucht regeling kun je dat het beste aan inlaat zijde kunt doen
    misschien een princiepe van ventilatie rooster systeem waarbij de waarbij de dametjes in open toestand voor elkaar schuiven
    kun je als proto zelfs van karton maken
    Het rooster is denk iets te grof zodra de kolen branden vallen ze uit een ter grote van fijn grint dat dan denk er door valt
    Oke ben zeer benieuwd naar je eerste smeed werkstukken
    suc6

    gr GJ

    In antwoord op: Gas smidsvuur #1622
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Ik zou ook liever een kolen vuur thuis hebben maar goed, dat gaat hier binnen nooit lukken. Voor mij is een gassmidsvuur de enige manier. Het kost veel minder ruimte en wat wel hitte betreft, dat gaat prima als je de diverse filmpjes op Youtube ziet.
    Echt dikke pakketten komen als een sterretje uit die gassmidsvuren.
    Bij mijn vuurtje lukt dit alleen als ik het uiteinde van mijn branderkop net verwisseld heb en dan maar een dag. Dus maten, vormen, materiaal en afstelling zijn daar zeer belangrijk voor.
    Zelf vind ik ze ideaal voor de hobyist ook omdat op het internet zelfmaak branders staan weergegeven die met een middagje knutselen een prima brander opleveren.
    Mijn smidsvuurtje is gemaakt van een oude kleine gastank. Je kan daar vuurdeken in stoppen met een hitte bestendige steen als bodem of zoals ik later gedaan heb het ding vullen met leem. Je bent dan echt voor een paar tientjes klaar.

    Over de snelheid van verhitten heb ik zeker geen klachten. Een staf van 22 mm dik heb ik echt binnen drie minuten witheet.

    Of je ze in je winkel wil opnemen hangt denk ik voornamelijk van de prijs af. Daar ben ik zeer in geinteresseerd. Want ondanks dat mijn brander goed werkt om te smeden vindt ik het jammer dat hij op de een of andere manier niet constant de wel hitte bereikt. Ik heb er aan zitten denken om een kant en klare brander te kopen als die niet al te duur zijn.

    In antwoord op: Damast bewerken #1638
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Beste Jack,
    Eerst maak je hetgeen wat je van je damast wil maken geheel klaar en als laatste ga je etsen. Ik polijst mijn werkstukken meestal niet maar schuur ze tot aan polijstpapier korrel 400/600. Als je damast polijst zie je je patroon vaak wat minder goed doordat je veel reflectie hebt. Etsen doe ik met verdunde zwavelzuur(30%) H2SO4+H2O ** pas hier mee op het is een gemeen goedje** Gooi nooit water bij het zuur maar altijd het zuur bij het water!! Niet teveel zuur tegelijk de reactie kan veel warmte afgeven. Hoe warmer het zuur des te sneller gaat het etsen.
    Als ik jou was zou ik gewoon is een proefstukje misbruiken en kijken wat er allemaal gebeurt.
    Je kan ook etsen met ijzerchloride, phosphorzuur, eigenlijk met alles wat zuur is.
    Ik ben wel benieuwd wat anderen gebruiken en hoe dat werkt.
    Na het zuren ruim afspoelen met water en zonodig de zuurresten neutraliseren met kalk. Afdrogen en als je wil nog licht opschuren met dezelde korrelgrofte als je laatste schuurstap is geweest (400/600).
    Conserveren met een lichte olie of was.
    Sucses.
    Harm

    In antwoord op: dagje meelopen #1654
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Nou Thijs, dat klinkt allemaal niet zo best. Hopelijk gaat het allemaal snel weer een stuk beter met je! Houd je taai!

    In antwoord op: dagje meelopen #1670
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    sow :O
    Ben een paar weekjes niet op het forum geweest en er vinden allemaal schrikbarende dingen plaats…

    Lijkt me zomaar dat zoiets ff schrikken is Thijs! Maar als het instinct om dingen te repareren alweer opkomt lijkt het me dat je op de goeie weg bent…
    Hoe moet ik me die reparaties van het personeel voorstellen?… het bijstellen van beugels of het smeden van heupgewrichtjes?

    Sterkte man!

    Patrick

    In antwoord op: Mijn eigenbouw smidsvuur #1686
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Ziet wel mooi uit hoor, zat even aandachtig naar je contructie je erboven had te kijken.
    Het leek wel wat ze in Duitsland een zwenkbraten noemen maar bij het vergroten zag ik dat het van die handige bokjes waren…
    Maar wel weer een leuke topic, zo kan ik daar ook weer mijn voordeel mee doen vooral vanwege je verhaal over je rooster.
    suc6 verder en we zien/horen het wel!

    groetjes Rene

    In antwoord op: Lijnzaad olie #1702
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Hoi Peer,

    Mijn broer is schilder en heeft op deze manier eens de werkplaats van het bedrijf waar hij werkte in de fik gezet. Ik was dus bekend met het fenomeen.

    Als ik een werkstuk verkoop doe ik er ook vaak een flesje olie bij zodat mensen het nog eens op kunnen poetsen, ik heb ook een waarschuwing op het etiket geprint.

    Wat ook goed werkt om geen problemen te krijgen is de lappen die doordrenkt zijn met olie te bewaren in een blik met deksel. zo krijgt de zuurstof geen kans om tot een zelfontbranding te komen

    Groeten Dirk

    In antwoord op: Jouw masker? #1718
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het masker inmiddels al een tijdje klaar, ik ben er zelf ook tevreden over.
    Ook wel heel benieuwd waar iedereen mee gaat komen.

    Succes voor iedereen die nog bezig is

    groeten Dirk

    In antwoord op: Brainstormen over de naam #1734
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Nah, hamerslagdag vind ik persoonlijk pakkender. Dat van die hagelslag was gewoon flauwigheid, meer niet.

    In antwoord op: mbt #1750
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Lekker bezig Rene. Het ziet er al heel mooi uit. Ik ben heel benieuwd hoe je vuurtje straks brand.

    Groeten, Ronald.

    In antwoord op: Damascus Pers #1766
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Wat een prachtige pers is dat geworden daar ga je nog veel plezier van hebben. Als je eenmaal een pers hebt kom je steeds meer toepassingen ervoor tegen.
    Waarom zou je een vijl zachtgloeien om damast te maken? De kristalstructuur verandert toch weer op het moment dat je hem opwarmt voor het wellen? Dit in tegenstelling tot zachtgloeien voor het lassen waar er maar een gedeelte tot smelt wordt gebracht. Ik heb het in ieder geval nooit gedaan en er geen hinder van ondervonden. Vijlen zijn vaak van W1 of W2 staal, W2 staat erom bekend dat het “red short” is en dus uiteen wil vallen bij hogere temperaturen maar het is wel te wellen.
    Ik slijp meestal wel de tanden van een vijl maar maak me niet al te druk over een beetje walshuid .
    Harm

    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    zo de vorm zit er al goed in op de eerste foto! Wat voor mes wordt het? Staalsoort?

    In antwoord op: Zelfbouw smeedsvuur #1798
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder
    Ziet er mooi uit Paul!

    Ik zie daar wel een heel duur heteluchtpistool hangen… Zou je die hier wel voor (mis)gebruiken? Als je zoekt op een cv ketel centrifugaal ventilator heb je
    misschien een beter alternatief.

    Hoi Lateralus,
    Tja, is inderdaad een mooi pistool. Ik voel wel voor een robuust alternatief. Kun je evt ook een stofzuiger blower gebruiken? En zit er een ventilator in een CV ketel? Dat is toch alleen een waterpomp?!
    Groeten, Paul

    In antwoord op: De winkel is open! #1814
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Hoewel er nog ontzettend veel zaken zijn die toegevoegd, dan wel veranderd moeten worden, heb ik dan toch besloten de winkel open te gooien. Eigenlijk komt een project als dit nooit echt af dus daar kan ik maar beter niet op wachten. Door de winkel open te zetten hoop ik de druk een beetje van de ketel te halen.

    * Een aantal dingen die nog gaan veranderen:

    * Over een paar weken (3 waarschijnlijk) krijg ik de schorten uit Zweden. Dat is lang zoeken geweest naar kwaliteitsschorten maar ik heb ze uiteindelijk dan toch gevonden.

    * De sectie “meten is weten” wordt nog een stuk uitgebreider.

    * er komt een uitgebreide selectie gas-smeedovens bij

    * Ik ben nog op zoek naar goedkopere smidsvuren. De vuren die er nu in staan worden door het vervoer en hun originele prijs, gecombineerd met vervoer en marges, iets duur. Hoewel het erg mooie vuren zijn, wil ik ook voor goedkopere opties kunnen zorgen.

    * Verder zijn er tal van artikelen die nog toegevoegd moeten worden.

    * Ik wil nog een aantal pakketten samenstellen voor de liefhebbers en beginners

    * Hopelijk deze week nog, zal de betalingsmodule helemaal af zijn. Hij functioneert prima, maar het wordt nog makkelijker voor de klant.

    Kortom, er gaat nog een boel veranderen. Mocht je nog wat kinderziektes ontdekken, dan hoor ik dat graag van je. Maar verder wens ik je veel plezier met het rondsnuffelen.

15 berichten aan het bekijken - 4,906 tot 4,920 (van in totaal 4,946)