304L harden

  • Dit onderwerp is leeg.
Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #662
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder
    • #4407
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Hallo allemaal,

      ik weet dat 304L moeilijk te harden is maar ik vraag het toch maar wat de beste resultaten geeft iemand suggesties?
      ps. het betreft 2mm dik.

      wilco

    • #4408
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Op dezezeer uitgebreide (Engelse) productpagina staat dat het niet warm te harden is.

      Volgens de Telmastaal catalogus staat dit metaal ook bekend onder X2CrNi18-9.

      Op deze site is ook informatie te vinden. En over harden schrijven zij:

      CONDITION A–Soak at 1900 F (1038 C) for 30 minutes and cool below 60 F (16 C) for complete martensite transformation. CONDITION H 950- Treat Condition A material at 900 F(482 C) for 1 hour, air cool.. CONDITION H925, H1025, H1075, H1100, H1150- Soak solution treated material for 4 hours at specified temperature, air cool, CONDITION H1150M- Soak solution treated material at 1400 F (760 C) for 2 hours, air cool, then re-heat to 1150 F (620 C) for 4 hours and air cool.

      Het bekijken van de hele pagina is trouwens de moeite waard.

    • #4411
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      bedankt voor de info.
      wat ik wel vreemd vind is dat als je rond surft je tegenstrijdigheden tegenkomt namelijk: als je het verwarmd en afschrikt zou het juist zachter worden terwijl je erop hamert het harder word, het voorbeeld kennen we wel als 304L gaat boren.

      maar heeft er iemand dat werkelijk ervaring met het harden van 304L in thuis situatie?
      wilco

    • #4412
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Moi Wilco,

      Bij mijn weten is 304L niet hardbaar en de L staat voor lasbaar meen ik 304 is de beter bewerkbare en minder chemisch bestendige kwaliteit tov 316
      Bij het lassen van CrNi stalen ook de nodige voorzorg en nawerk van beitsen en pasiveren
      Voor hardbare RVS soorten pakten we meestal bv http://www.uddeholm.nl/dutch/files/Stavax_ESR_Stocklist_07.2006.pdf in corrosieve omgevingen word niet super hard maar toch aannemelijk
      Hoop je op weg te hebben geholpen
      Suc6

      grt Geert Jan

    • #4413
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      ik ben niet zo thuis in de RVS, maar ik weet wel dat je staal met 0.03% koolstof niet kan harden door op te warmen en af te schrikken. Ik denk dat die tweede site een foutje maakt, volgens mij kan je nooit martensiet van een staal of RVS maken met zo weinig koolstof.

    • #4417
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      bij 304L staat de L voor laag koolstof gehalte. Het punt is dat ik een schep gemaakt heb van 304L welke als een jekko slijt over het straatwerk.
      harden zoals staal gaat niet omdat het materiaal al austeniet is.

      wellicht dat het oplassen (cladden) met een tig draadje uitkomst bied en daarna plat smeden.

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.