- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
om #374OpperhoofdSleutelbeheerder
-
om #2063OpperhoofdSleutelbeheerder
Het slagen van de smederij als bedrijf, dan wel bijverdienste, hangt af van een belangrijk ding: Opdrachten.
Voor de een is het vinden van nieuwe opdrachten een probleem, de ander krijgt ze in zijn schoot geworpen.
Als beginnend smid zul je moeten leren de juiste manier te vinden die bij jouw en jouw werk past. Zolang je nog geen bekendheid geniet, zul je actief aan de slag moeten en op zoek moeten gaan naar die opdrachten.Dit topic heb ik aangemaakt om elkaar een eindje op weg te helpen. Dus mocht je een tip hebben voor beginnende smeden betreffende het profileren en het binnenhalen van opdrachten, dan is dit de plek om hem te delen.
Mocht je een vraag hebben met betrekking tot dit onderwerp, dan kan dat hier ook.
-
om #2064OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik zal dan ook maar meteen aftrappen:
De meningen verschillen wanneer het gaat over braderieën en evenementen. Loont het om braderieën af te gaan met de veldsmidse of kun je de moeite maar beter besparen? En als je er dan toch voor gaat, waar ligt dan de grens? En heb je er daadwerkelijk wel eens opdrachten door verkregen?
edit! (deel verwijderd)
De gouden regel: Kunst is marketing!
De motivering achter het idee is minstens zo belangrijk als het idee zelf.Het laatste deel van dit verhaal is voornamelijk gericht op de wat creatievere mensen onder ons.
-
om #2070OpperhoofdSleutelbeheerder
hey peer,
goeie tip over dat kunst werving
ik zie daar wel mogelijkheden in
en wat betreft het je brood kunnen verdienen
opdrachten worden niet zomaar in je schoot geworpen
je moet een opdrachtgever laten zien wat je in huis hebt
en waarom hij of zij vaak veel geld uit gaan geven aan smeedwerk
hetzij functioneel smeedwerk als wel een kunstwerk
je bent toch aardig lang bezig met een begrip te worden voor de buitenwereld
dat kun je doen door op braderieeen te gaan staan of zo iets dergelijks
ik heb er ook voor gekozen om grotere objecten ergens neer te zetten
dit om mensen wakker te schudden, zo van mensen smeden is heel divers en gaat verder dan een paard beslaan
want dat is waar de meeste mensen aan denken bij een smid , een paard beslaan :-[
en verder een aloude regel, kwaliteit en vertrouwen spreken voor zich
de mond op mond reclame werkt nog steeds het beste.
maar mensen lever de kwaliteit naar waar de mensen voor betalen
en dan komt met een beetje geduld de rest ook welgroet jan.
-
om #2071OpperhoofdSleutelbeheerder
Hallo allemaal,
De manier waarop Jan zijn werk laat zien naar buiten is een zeer goede, de toekomstige klanten komen bij het werk voorbij en willen vaak meer weten. Als ze dan kontact met je opnemen heb je al gescoord.
Wat bij mij goed gaat is het deelnemen aan tentoonstellingen. Via dat kanaal heb ik veel werkstukken verkocht. Ik denk dat we 60% van de daar vertoonde objecten verkocht hebben. En het is toch een fein gevoel als je geen werk meer op hoef te halen, maar alleen nog plaatsen en geld moet ontvangen. Maar ook later komen daar nog opdrachten uit die de mensen via de katalogus van een tentoonstelling waar je werk heeft gestaan kontact met je opnemen en dan vragen of je een werk voor ze kunt maken. Een ander voorbeeld is, om er voor te zorgen je werk te laten zien waar veel bestuurders van overheden samen komen je werk te laten zien. Zo had ik het afgelopen jaar een gesprek met een wethouder en tijdens dat gesprek kwam er een werk van mij voorbij. Een week later een telefoontje met de vraag of we van een aantal kunstwerken een prijs en de gegevens door wilde geven. Veertien dagen later de opdarcht voor het leveren en monteren van drie kunstwerken. Ik weet wel dit gebeurd niet elke dag maar voor je reklame is dit goed. Er zijn nog overheden die geld hebben voor cultuur. En dit zijn goede klanten.Cees.
-
om #2073OpperhoofdSleutelbeheerder
Hallo Allemaal,
Ik het vorige bericht had ik moeten vertellen aan jullie om deel te nemen aan de grote tentoonstelling die er dit jaar weer is. In Kaiserslautern is dit jaar een tentoonstelling waar smeden en metaalvormgevers hun werkstukken tentoon kunnen stellen. Dit kan binnen en buiten. Het is op het terrien van de Landesgartenschau 2000 en daar komen per maand ongeveer 80.000 bezoekers. De tentoonstelling is van 15 mei tot en met 10 juli voor de objektem binnen en voor buiten is dit tot begin november. Tevens is hier de Damasttentoonstelling die op dit moment door Europa reist. Een jury die bestaat uit een aantal bekende Europese smeden zal de werkstukken beoordelen en bepalen welke werken tentoon gesteld gaan worden. Voor leerlingen die een beroepsopleiding volgen of in het afgelopen jaar afgesloten hebben, is er een aparte groep die wel vrij mogen deelnemen. Aan deze tentoonstelling kan iedereen deelnemen. Voor meer informatie http://www.metall-aktiv.de of http://www.ifgs.eu. Aanmeldingen kun je voor 10 april sturen naar IFGS, Ambachtsweg 40, 6673 DK Andelst.
Cees.
-
om #2074OpperhoofdSleutelbeheerder
Hoi,
Ik ben het ook wel met Cees en Jan eens,
maar denk dat voor iedereen nuances in het verhaal zitten door je kwaliteiten, persoonlijkheid en misschien ook locatie en de mogelijkheden die je in het begin geboden worden.
Het belangrijkste is dat mensen je weten te vinden.
Alle braderieen af gaan is op den duur denk ik niet de meest ideale manier, maar als je net begint is iedere gelegenheid om visitekaartjes uit te kunnen delen en je portfolio laten zien een kans die je moet pakken denk ik.
En op de gekste momenten schijnen mensen toch ineens aan je te denken.
Je moet denk ik niet verwachten dat de week na je demonstratie de telefoon roodgloeiend staat, maar als je enkele van deze evenementen (liefts ook met verschillend publiek) bezocht hebt bouw je daarmee denk ik wel een soort basis van geinterreseerden op.
Ik denk ook dat het in het begin heel belangrijk is om aan je portfolio te werken.
Plaatjes van werkstukken vertellen veel over je vaardigheden en inzicht.
Je kunt er wel over vertellen, maar een afbeelding geldt toch meer als een “bewijs”
Ook moet je denk ik investeren in je portfolio, niet meteen na je eerste werkstukken denken dat je wel naar de top zult waaien, maar dingen blijven neerzetten.
En een beetje goodwill kweken op de juiste plekken is ook niet verkeerd.
Wat kleinigheidjes maken voor mensen zorgt ervoor dat ze ook aan je denken bij een groot karwei.
Voor de rest is het vooral mond op mond reklame zoals Jan al zei, en dat gaat langzaam maar zeker en zorgt voor de meest interresante dingen (volgens mij)
Ik vind marketing wel een hard woordt voor deze manier.Maar goed, ik ben nog maar bijna 2 jaar voor mezelf bezig, dus loop misschien ook nog tegen andere inzichten aan, maar heb nu toch al goed te werken
Groeten Dirk
-
om #2077OpperhoofdSleutelbeheerder
het is al eerder gezegt je moet kunnen laten zien wat je kan
maar jezelf ook afvragen wat is je doelgroep, braderieen zijn leuk voor kleine dingetjes maar ik denk niet dat daar de mensen lopen die een heel hekwerk willen
die mensen zullen eerder surfen op het net of via mond op mond.(kan er ook naast zitten)
voor mij zelf geld het smeden als een groeiende hobby waar het mij meer om gaat om smeden van messen en die dan misschien ook te koop aan te bieden en als ik wat meer tijd krijg te beginnen met makkelijk te maken werkstukken en die op een website en/of tentoonstelling aan te bieden en zo te groeien hopelijk 😀 dat is nog afwachten
maar voorlopig zal ik gewoon mijn werk moeten doen en het smeden ernaast houden persoonlijk denk ik dat je met hoefsmeden wat makkelijker werk hebt en daar een fulltime baan van te maken. ik denk wel dat het voor een beginnende smid loont om braderieen af te gaan ik zeg maar zo niet geschoten is altijd mis je moet tenminste laten zien dat je bestaat. bij deze wil ook iedereen veel succes wensen met het smeden ivm de nieuwe wet en regels
mvg michel -
om #2079OpperhoofdSleutelbeheerder
@Michel: Zou je iets specifieker kunnen zijn over je laatste citaat?
Wat bedoel je met de nieuwe regels en wet?Alvast bedankt.
Rene
-
om #2081OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi,
“Het slagen van de smederij als bedrijf”
Maar als je je klanten eerlijk en gerspecteerd behandeld en afspraken na komt dan kom je al een heel eind
Goede voorstellen doet en vooral zijn wensen mee neemt en als niet goed fundeerd waar om niet
En zoals al gezecht het werk verkoopt zich zelf =) en prijs naar werk
Heb als smederij hier geen ervaring in maar als constructeur werkte dat goed
Denk dat veel smeden als een uit de hand gelopen hobby hun beroep uit oefenen 😆
Suc6gr Geert Jan
-
om #2087OpperhoofdSleutelbeheerder
gaat over een ander topic waarschijnlijk heb je het al gelezen
-
om #2095OpperhoofdSleutelbeheerder
Zoals eerder gezegd denk ik dat het het belangrijkste is om te zorgen dat de mensen weten wat je kunt leveren.
Vervolgens de mensen overtuigen dat wat jij kunt aansluit bij hun wensen en dan zorgen dat ze jou het werk gunnen.
Gunning is een heel groot goed.
Iedereen succes met je onderneming.Groetjes, Diem
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.