Damast bewerken

Weergave van 6 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #331
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Hoe Damast te bewerken na het smeden?

    • #1593
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Beste mede smeden,
      Als experiment heb ik enkele stukken damast gesmeed en wil dezen gaan etsen en verder bewerken. Kan iemand mij vertellen hoe dit het beste kan, met welke middelen en met de eventuele voor en nadelen. Bijvoorbeeld moet ik vóór het etsen polijsten, er na of beide ? Dit is voor mij nog niet geheel duidelijk. Daarna nog behandelen met olie, hars of ander middel?
      Ik hoor het graag.

      Met vriendelijke groet,
      Jack Klaessen

    • #1638
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Beste Jack,
      Eerst maak je hetgeen wat je van je damast wil maken geheel klaar en als laatste ga je etsen. Ik polijst mijn werkstukken meestal niet maar schuur ze tot aan polijstpapier korrel 400/600. Als je damast polijst zie je je patroon vaak wat minder goed doordat je veel reflectie hebt. Etsen doe ik met verdunde zwavelzuur(30%) H2SO4+H2O ** pas hier mee op het is een gemeen goedje** Gooi nooit water bij het zuur maar altijd het zuur bij het water!! Niet teveel zuur tegelijk de reactie kan veel warmte afgeven. Hoe warmer het zuur des te sneller gaat het etsen.
      Als ik jou was zou ik gewoon is een proefstukje misbruiken en kijken wat er allemaal gebeurt.
      Je kan ook etsen met ijzerchloride, phosphorzuur, eigenlijk met alles wat zuur is.
      Ik ben wel benieuwd wat anderen gebruiken en hoe dat werkt.
      Na het zuren ruim afspoelen met water en zonodig de zuurresten neutraliseren met kalk. Afdrogen en als je wil nog licht opschuren met dezelde korrelgrofte als je laatste schuurstap is geweest (400/600).
      Conserveren met een lichte olie of was.
      Sucses.
      Harm

    • #1644
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Jack,

      eerder heb ik op een vergelijkbare vraag het volgende antwoord gegeven:

      Ikke. Ik heb veel in boeken opgezocht en ben begonnen met citroenzuur (in poedervorm verkrijgbaar bij de apotheek). Voordeel: niet duur en redelijk veilig te gebruiken (in noodgevallen kun je er zonder problemen met je handen in).

      Mijn eerste experiment was met een oplossing van 10% (massa). Ik heb mijn stuk damast hierin geplaatst en zag het zwart worden, maar geen patroon. Verwarmen van de oplossing zou de reactie versnellen dus heb ik dat ook geprobeerd (niet rechtstreeks maar au-bain-marie!). Er was een duidelijke toename te zien van het aantal bubbels en hierbij viel ook op dat er een niet echt aangename geur vrijkwam, dus buiten of onder een afzuigkap doen. Uiteindelijk heb ik het mes na 8 uur (!) uit de oplossing gehaald omdat mijn werkdag erop zat. Toen bleek dat het zwarte laagje er zo af te vegen was en het patroon mooi zichtbaar werd. Na het afvegen heb ik het mes gewoon onder de kraan afgespoeld om resten citroenzuur te verwijderen en een druppeltje olijfolie erop om het te beschermen. Je werkt in een keuken of niet 🙂 Maar de tijd had dus ook veel korter gekund. Een foto van dit mes staat hoger in dit topic.

      Poging twee: weer 10% citroenzuur, nu aangemaakt met kokend water en buiten op de tuintafel geplaatst. Ongeveer een uur laten staan en een prima resultaat.

      Vervolgens heb ik een poging gewaagd met zoutzuur (37% zoals die bij drogisterijen en DHZ-zaken wordt verkocht). Ik vond het resultaat tegenvallen.

      Dus verder met zwavelzuur (ik meen ook 37%, gekocht bij een auto-onderdelenzaak als accuzuur). Dit heb ik op school in de zuurkast geprobeerd. Ik verwachtte een zeer korte ets-tijd maar ook nu was toch een uur nodig voor een redelijk resultaat.

      Tot slot heb ik bij een collega-smid het effect gezien van ijzer trichloride (verdund tot ongeveer 4%). Dit gaf dus wel letterlijk een zichtbaar effect binnen enkele seconden.

      Ik denk zelf dat de soorten metaal die gebruikt zijn ook nog van invloed zijn op het resultaat. Daar kan ik verder geen zinnige mededelingen over doen behalve dat ik gewerkt heb met een combinatie lintzaag / stukjes barbeque.

      Voor een volgend werkstuk ga ik de ijzertrichloride proberen (dat zal op het stukje Bulat worden) of gewoon weer citroenzuur.

      Ik heb het geheel zover mogelijk afgemaakt wat betreft schuren polijsten omdat je anders het patroon weer wegschuurt (en dus toch na het polijsten nog eens moet etsen). Let na het polijsten wel op dat je werkstuk goed schoon is en er geen resten polijstpasta achterblijven.

      Na het etsen heb ik mijn mes met een beetje olie behandeld. Gewoon een lichte olie die een beschermlaagje aanbrengt en roesten voorkomt. Bij gebruik moet je een mes natuurlijk olievrij hebben.

    • #17524
      SkalTura
      Bijdrager

      Heb zoutzuur geprobeerd voor mijn damascus (van motorfiets ketting), maar zelfs na een uur in de zoutzuur nog steeds geen duidelijk resultaat… Ook geprobeerd het zoutzuur te verwarmen, maar ook dat maakte geen verschil.
      Toch maar ijzertrichloride dan…??

    • #17525
      kayom
      Bijdrager

      je hebt toch verschillende sterkte zoutzuur

    • #17526
      prikkebeen
      Bijdrager

      Hallo Jack,

      in mijn ervaring heeft elke ijzervariant een ander ideaal etsmiddel. Het zal dus elke keer weer proberen zijn.
      In de diverse suggesties hierboven mis ik “sterke oploskoffie”. En dan bedoel ik echt enkele eetlepels koffie op 100 – 200 ml kokend water.

      Bij de tip van citroenzuur: veeg het zwarte laagje er na een tijdje vanaf en plaats het terug. Dat zwarte laagje voorkomt dat het citroenzuur het damast kan bereiken (of belemmert dat in ieder geval).

      Maar wat je ook gebruikt, ik kan het “buiten doen” sterk adviseren.

      Heel veel succes!

Weergave van 6 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.