Hardingsolieen

  • Dit onderwerp is leeg.
Weergave van 18 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #826
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      wat gebruiken jullie zoal als hardingsolie ?

    • #5623
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Moi,

      Heb me er eigenlijk nooit in verdiept waarom hardings olie ? het was er gewoon
      Maar nu voor me zelf voor dat ene mesje oid gebruik ik gewoon motor olie wel even uit de walm staan
      Denk wel dat het de voorkeur heeft om schone olie te gebruiken, heeft tenminste geen opgeloste troep

      Ben dus ook benieuw waarom hardings olie
      suc6

      grt GJ

    • #5624
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Ik heb een keer in Aken een workshop “harden” gevolgd onder leiding van Achim Wirtz. Achim gaf aan bij voorkeur geen motorolie te gebruiken ivm de giftige dampen. Volgens hem zou de olie niet zo heel veel uitmaken, tijdens de workshop werd er zelfs gebruik gemaakt van frituurvet…

    • #5625
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Heb jaren geleden (vroeger klinkt zo!!!??) van een oude smid gehoord.
      Afgelopen olie en juist die uit een diesel motor zou beter zijn om in te harden.

      Weet niet wat voor staalsoorten of andere details. Ik wist nog maar amper het verschil tussen ijzer en staal (hoezo vroeger!! :B: )

      Hij wist te vertellen dat het uiterlijk van het geharde, een mooiere diepere kleur kreeg. Bovendien dat al die koolstof in het oppervlak defundeerd. En daarmee de uitgetrede koolstof aan de buitnkant van je materiaal weer terug er in stopt.

      Als ik lieg doe ik dit in comissie. De goede man is ongeveer 95 jaar als die nog rond loopt. Maar als iemand hierover meer licht kan laten schijnen is het waarschijnlijk Lateralus. Waarschijnlijk wil die zijn koksmessen ook een fraai uiterlijk geven terwijl hij ze hard.

      Wil

    • #5627
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Wat een toffe verhalen! Ben heel blij dat er mensen zijn als Johan die echt weten hoe processen als harden in zijn werk gaan. Vind dat altijd heel interessant om te horen of te lezen.

      Nu mijn ervaring:… Als hardingsolie gebruik ik het liefst afgewerkte olie. Waarom? Omdat deze in mijn omgeving voldoende beschikbaar is. Ander bijkomend voordeel is iets wat Wil al noemt. In zeker opzicht heeft het koelen van heet ijzer of staal in koolstofrijke olie wel iets weg van opkolen, een techniek die vroeger werd gebruikt om van ijzer staal te maken. ( Voor wie dat leuk vindt; http://www.youtube.com/watch?v=3gSU4kx_fqc . Een filmpje over het maken van blister en shear steel dmv opkolen). Mijn ervaring is namelijk dat als je herhaaldelijk een stukje pbs goed heet stookt en deze afkoelt in de afgewerkte olie, het harder wordt, je hoort het ook in de klank uiteindelijk. Ik kan me dan zo voorstellen dat dit te maken heeft met het doordringen van de koolstof uit de olie in de buitenlaag van het ijzer. Dit is slechts mijn idee, heb er geen bewijs voor. Misschien wel leuk om eens uit te proberen met een hardheidsmeter Johan. Als je nog een keer tijd en zin over hebt ben je van harte welkom!

      Groeten, Reinier

    • #5628
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Het opkolen zoals jij dat noemt Reinier, noemt men cementeren. Word nog wel eens gedaan om doorns en dergelijke aan de buitenkant te harden. Dat word dan met graphiet gedaan.

    • #5632
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Hé Johan, hoezo stinkt ATF
      Jij was toch bezig met afzuiging in je nieuwe werkplaats?

      En Ron Ik haal 2 dingen door de war heen (en terug).
      Inderdaad cementeren is het woord.

      Maar alles bij elkaar, geweldige berg info voor die turfsteker.
      Bedankt allemaal.

      Wat mij betreft: ik ben van het recicleren dus afgewerte olie heeft mijn voorkeur 😀

      Wil

    • #5634
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Allemaal bedankt voor de reakties,

      al weer iets bijgeleerd, kort samen gevat kan ik dus stellen dat het koelen in afgedraaide dieselmotor olie veruit het goedkoopste en ook het beste resultaat geeft (ivm die extra koofstof die penetreerd in de buitenlaag).

      Het koelen in ATF had ik me al uit het hoofd gezet, ik heb bij mijn oude baas geregeld assen uit industrieele versnellingsbaken moeten branden met soms een enorme rook ontwikkeling en steekvlammen tot gevolg door de rest olieen.

      Het gebruik van arachide olie blijkt ook een goed resultaat te geven en geeft natuurlijk de minst giftige dampen af…

      Ik ga al op zoek naar een stalen emmer of 20L drum dat kan worden afgesloten met een goed deksel, en de vulling volgt wel.

      groeten,

      Jaan

    • #5636
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Als je naar de dichtstbijzijnde aannemer gaat, kan hij je waarschijnlijk aan afgewerkte olie helpen. e olie uit de kranen e.d. wordt regelmatig ververst. Ze betalen voor de afvoer van de olie dus waarschijnlijk vinden ze het geen probleem als jij een paar liter meeneemt.

    • #5638
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      @wil en graafjan,

      ah cementeren, kende dat woord niet ik noem het carboneren. Wordt ook veel gedaan bij tandwielen; hard en slijtvast loopvlak van de tanden, en taaiere body. @wil, ja afzuiging scheelt wel ja 🙂 maar het is allemaal al schadelijk genoeg dus…;-)

      @ Reinier,

      Mooi filmpje van dat opkolen. Over dat ijzer harden, ik heb er wel is vaker over gehoord, maar weet er het fijne niet van. Zoals GJB aangeeft heeft de koolstof diffusie heel veel tijd nodig, ik heb zo het vermoeden dat je tijdens die olie quench niet zo gek veel kan uithalen. Als je staal met genoeg koolstof (en snel genoeg) afkoelt vanuit het austeniet gebied (~800 graden C), krijg je martensiet. Dat is de kristalstructuur van gehard staal. Maar martensietvorming kan alleen plaatsvinden boven een bepaald percentage koolstof, uit mijn hoofd iets van >0,4%C. Constructiestaal zit rond de 0,15% dus er mag nog behoorlijk wat bij voor het op bovenstaande manier hardbaar is. Maar ik zal het is navragen aan mn leraar hoe het zit want ik wil best geloven dat het harder wordt. Je kunt dan beter bij mij langskomen denk ik want de hardheidsmeter weegt 80kg 🙂 Je bent ook van harte welkom!


      @gjb
      , wat bedoel je met damast als isolator? Bewegen dan gaat het wel sneller ja, maar kijk uit met messen, voor je het weet zijn ze krom.

      @jaan, wat ga je eigenlijk harden?

    • #5640
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder
      @wil en graafjan,


      @gjb
      , wat bedoel je met damast als isolator? Bewegen dan gaat het wel sneller ja, maar kijk uit met messen, voor je het weet zijn ze krom.

      Moi Johan,

      Noem het maar carboneerstalen volgens het boekje methode heeft vele namen, maar zeer taaie sterke kern vaak Fe in combinatie met Cr Ni Mn Mo maar niet hardbaar door de oppervlacte te voorzien van koolstof kun je die harden en daar door slijtvast maken voor bv lagers , tanden, keerringen enzv

      Krom
      Recht standig in de olie steken en als ze tot ~300° af zijn gekoeld direct gaan richten tot ~200°C (MS punt) heb je de grootste afwijking alweer teniet gedaan http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?productid=6306&contentid=237 toeval :B:
      Ook legden we het wel tussen vlakke stalen platen om het recht/vlak telaten afkoelen

      Dacht doordat je via damast een soort multiplex van stalen krijgt de lagen niet direct gekoeld worden dus niet direct in aanraking komen met de olie
      Maar meen dat wat je gebruikt meest olie hardende stalen zijn dan maakt het denk niet veel uit het moet althans de tijd krijgen om door tewarmen
      Maar als je bv 1.2510 oid gebruikt zijn dan wel tot aan de kern hard maar gebruikte meestal platen 25 mm of dikker
      met 60-61°Hrc waren we heel blij veel harder kregen we het niet na ontlaten
      Vandaar dat we dan ook de Cr Ni stalen die gingen een paar puntjes hoger maar 62°Hrc bv 1.2379 en hoog ontlaten voor bv Balinitecoating http://www.oerlikonbalzerscoating.com/bbe/dut/01-products-services/02-balinit-coatings/indexW3DnavidW261.php was de max maar waren ook standvaster tegen slijtage
      Weet niet wat het met de damast kleuren doet maar de oppvlakte hardheid benaderd die van diamant, misschien leuk experiment
      Maar deze stalen zijn denk niet smeedbaar het zijn dan ook bijna HSS stalen
      Voor een eenvoudige harheids meting gewoon even een vijltje nemen en op een kantje vijlen als de vijl pakt is het minder als 60°Hrc glijd hij er over heen dan meer en zit je goed =)
      En als je er een krasje mee in glas kunt maken is het glashard of ook ongeveer 60°Hrc
      Oke was weer leuk om het even op te diepen in de hoop dat jullie ook iets aan de opgravingen hebben 😉
      Suc6

      grt GJ

    • #5647
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Ik zie het ijzerkoolstofdiagram al weer voor me….haha

    • #5656
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Een andere leuke manier om het probleem van isolerende luchtbellen op te lossen is om net als de japanners klei te gebruiken. Klei heeft een capillaire werking waardoor je veel sneller koelt doordat de luchtbellen niet isoleren. Bijkomend voordeel is dat je er ook nog leuke dingen mee kan uithalen zoals een gedeelte dik en ander gedeelte dun (let wel op kromtrekking in dat geval, zo kwamen de japanners ook aan de karakteristieke vorm van hun zwaard) waardoor je de zogenaamde hamon (hardingslijn) krijgt. Leuk om je er een keer in te verdiepen. Ik weet alleen niet hoe het met olie zit of dat ook gebruik kan maken van de capillaire werking van klei.

    • #5667
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Beste smeden,

      ik heb onder tussen een metalen vat met daarin een liter of 30 afgedraaide motorolie, heb gisteren een deel beitels uit gesmeed en hierin gehard.
      Resultaat perfect !!

      Vandaag heb ik nog een beitel gemaakt van verenstaal, gehard.
      Ook topi !!

      Dus voor wat ik de olie gebruik, nl harden van beitels is dit zonder twijfel de goedkoopste en zeker niet de slechtste oplossing.

      groeten,

      Jaan

    • #5668
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Moi,

      Super mooi werk zo, wel even met de neus uit de walm blijven maar dat is bij elke olie 😉

      Het belangrijkste is op austeniteer temp brengen (hardingstemp) met magneetje controleerbaar het niet meer magnetisch gebied
      Niet veel heter maken om de kristalgroei zo klein mogelijk tehouden
      Suc6

      grt GJ

    • #5669
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Hey Reinier, ik heb t even na gevraagd, mijn leraar denkt dat de harding van constructiestaal door de door jou omschreven manier te wijten is aan een korrelverfijning die je krijgt door meerdere malen te verhitten en te koelen, in feite een normaliseerproces. Opkolen in olie leek hem niet plausibel.

    • #5673
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Oh tof! Fijn die mensen die er verstand van hebben! In dat geval zou het niet uit moeten maken natuurlijk of je water of olie gebruikt… Maar eens uitproberen!

      GraafJan; Misschien is opkolen wel hetzelfde als cementeren, alleen heb ik het als twee verschillende dingen geleerd. Cementeren deden we door een dun laagje gietijzer op het werkstuk te smelten, voor grote steenboren bv. Opkolen door in eerder genoemde luchtdichte bak of met kasenit of iets dergelijks. Allemaal om het harder te maken.

      Groeten, Reinier

    • #5675
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder

      He Reinier, kun je dat cementeren met gietijzer is verder uitleggen?
      Groeten, Bart

    • #5677
      OpperhoofdOpperhoofd
      Sleutelbeheerder
      Oh tof! Fijn die mensen die er verstand van hebben! In dat geval zou het niet uit moeten maken natuurlijk of je water of olie gebruikt… Maar eens uitproberen!

      GraafJan; Misschien is opkolen wel hetzelfde als cementeren, alleen heb ik het als twee verschillende dingen geleerd. Cementeren deden we door een dun laagje gietijzer op het werkstuk te smelten, voor grote steenboren bv. Opkolen door in eerder genoemde luchtdichte bak of met kasenit of iets dergelijks. Allemaal om het harder te maken.

      Groeten, Reinier

      Dat giet ijzer opsmelten zoals je dat noemt,

      bedoel je daarmee het warme stuk in een bak grafietpoeder (=koolstof) laten afkoelen zodat het buitenste laagje metaal extra koolstof kan opnemen ? zodat dit buitenlaagje gietijzer word.
      Want gietijzer is natuurlijk gewoon ijzer met veel koofstof (wat het dan weer hard, maar broos & gietbaar maakt)

      Er zijn speciale poeders voor in de handel, maar het is blijkbaar ook met grafiet- of houtskoolpoeder mogelijk.

      gr

      Jaan

Weergave van 18 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.