Reageer op: geluidsoverlast in woonwijk door smeden?

prikkebeen
Deelnemer

Hallo Sam,

de meeste geluidsoverlast wordt veroorzaakt door het aambeeld (en het slaan daarop). Als je op een aambeeld slaat hoor je een “galm”. Dit wordt het zingen van het aambeeld genoemd. Als je op een aambeeld slaat en het zingt niet, wordt over het algemeen gezegd dat er een breuk in zit. Dit kan een probleem zijn, maar ik zie niet snel gebeuren dat je een aambeeld doormidden slaat (het kan natuurlijk wel!)

Dit zingen verschilt van aambeeld tot aambeeld. Ik heb een klein aambeeld van Kolshwa. Een heel goed merk, maar ik wordt zelf gek van het geluid. Bij de Kolshwa demp ik het geluid door een zware ketting om de voet te hangen. Dit helpt al enigszins.

Een andere optie is een magneet tegen het aambeeld “plakken”.

Verder kan de ondergrond ook invloed hebben. Heb je een gelaste metalen voet of een stuk hout? Ik heb ook al gezien dat smeden een laagje lood onder hun aambeeld deden. Dit dempt het geluid maar effent het houtblok ook enigszins.

Het gebruik van rubben schokdempers zou ik je afraden. Deze absorberen een te groot deel van je slagenergie.

Let dus vooral op het geluid van een aambeeld dat je wilt kopen. Als dat niet al te erg (lang) klinkt heb je al een heleboel gewonnen.