4907

Opperhoofd
Sleutelbeheerder

Hallo Artur,

Ik zal je proberen te helpen en uit leggen hoe ik met lijnolie werk. Ik gebruik het al meer dan 25 jaar op mijn geklonken Zalmschouwen ( Dit zijn oud type vissers schuitjes zie:zalmschouwboek.nl) Ik raad je aan om gekookte lijnolie te nemen ipv de rauwe. Gekookte droog veel sneller dat de rauwe. Je kan om het process te versnellen er event een klein scheutje siccatief bij doen, niet te veel want dan werk de siccatief averechts. Het beste resultaat krijg je door je werkstuk eerst te laten roesten. Dit zal voor jou misschien een probeem geven ivm tijd maar daar is ook een oplossing voor. Ik zelf smeer gewoon wat zoutzuur (verdund van de bouwmarkt) op het werkstuk, maar een stevige zout oplossing werkt ook en is wat gezonder. Een nadeel is dat zout wat trager werkt. Als er voldoende roest vorming is (met vochtig weer soms al na een nacht) goed met water afspoelen en met en staal borstel oppoetsen. Om de lijnolie sneller te laten drogen kan je event je werkstuk wat verwarmen en met een doek de lijnolie op je werkstuk aan brengen. voor verder onderhoud hoef je van tijd en wijlen alleen maar de “vettelap”er over heen te halen en het ziet er weer uit als “nieuw”. Nog een kleine kant tekening wil ik je mee geven: Leg je natte doek lijnolie nooit in elkaar gefrommeld zomaar ergens neer als het warm weer is. Dit kan gaan broeien en gaan fikken. Op zich zijn Smeden gek op vuur maar wel graag wanneer het ons uit komt haha. Ik hoop dat je ermee uit de voeten kan en als er nog vragen zijn weet je me te vinden………….

Rhett