[fbshare url=”http://www.smedentotaal.nl/kennisbank/kunstsiersmeden/project-replica-voordeur-westerstraat/” type=”button”] [fblike url=”http://www.smedentotaal.nl/kennisbank/kunstsiersmeden/project-replica-voordeur-westerstraat/” style=”standard” showfaces=”false” width=”450″ verb=”like” font=”arial”]
In het openluchtmuseum werd een stukje Amsterdamse gracht (Westerstraat) herbouwd. Zoals vrijwel alle gebouwen in het Nederlands Openluchtmuseum is ook dit een verplaatsing waarbij voor zover mogelijk gebruik gemaakt is van oorspronkelijke waardedragende bouwmassa. Oftewel, het wordt gebouwd met de oude stenen en kozijnen. Wat ik erg leuk vind is dat het pand niet ‘als nieuw’ wordt neergezet. Lange tijd was het een zogenoemde krotwoning en het wordt ook weer in die staat teruggebracht.
Omdat het echter lange tijd een krotwoning is geweest en zelfs even verlaten is is er ook het nodige ontvreemd zoals een paar van de deuren.
Een van die deuren was vrij uitzonderlijk en – on-Nederlands – rijkelijk versierd. Een van onze bouwkundigen heeft de twee foto’s die van die deur bestaan minutieus bestudeerd en er is een replica gemaakt.
Het deurrooster zal in onze eigen smederij worden gemaakt door de smeden van het museum. Bassa en ik zullen onze bijdrage leveren.
Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding (= een tekening 1:1), ook al omdat we met meerdere mensen aan dit project gaan werken en er geen misverstand moet zijn over de uitvoering.
Mede als voorbereiding ben ik door de binnenstad van Zwolle gefietst. Ik heb van een stel voordeuren foto’s gemaakt waarin smeedijzeren roosters zijn aangebracht.
smeedwerk stad zwolle
Maar als de link niet werkt dan moet dit wel kunnen:
Wat me opviel was dat er veel meer gietijzeren roosters zijn dan smeedijzeren roosters. De gietijzeren (tegenwoordig vaak gegoten aluminium trouwens) beslaan vaak het hele deurvak. De smeedijzeren roosters zijn vaak verdeeld in twee helften met een houten stijl ertussen.
We vonden het erg leuk om te doen en om de oude techniek te achterhalen. Inmiddels heb ik ook veel geleerd over spiralen en over hoe je die kunt tekenen ‘als je niet kan tekenen’ . Van de “making of” is wel het eenenander gefotografeerd, maar uiteindelijk ziet men toch vooral het resultaat.
Toen we begonnen vond ik het een voorwaarde dat iedere smid die in het NOM werkt er zijn bijdrage aan zou mogen leveren indien hij dat wilde. Patrick (Bassa) heeft meegedaan met de krullen en een belangrijk aandeel in het klinken (en vooral het boren) van de klinkgaten gehad. Daarnaast heeft hij het centrale motief en de pijl vorm gegeven. Met Aloys samen heb ik vooral aan het omhullende kader en aan de grote spiralen gewerkt. Onze schilders hebben hem afgeschilderd. En natuurlijk heeft onze tekenkamer gezorgd voor een principeschets en diverse foto’s.
Zoals ik al schreef heb ik veel geleerd over spiralen en de onderlinge verschillen daarin. Ook over het werken met een mal op een staalplaat was voor mij nieuw (voor ons allemaal trouwens). Het bepalen van de ontwikkelde lengte heb ik met een tindraad gedaan. Dat ging erg precies. Iedere krul bestaat uit een stuk vierkant 8 van 2440 mm. Daar heb ik heel wat weddenschapjes met het publiek mee afgesloten ‘voor de eer’ en gewonnen. Het maken van de krullen deden we buiten. omdat het toen mooi weer was en we daar de ruimte hebben. Want om met een stuk van 2440 rond te lopen heb je een cirkel nodig van een meter of 5 in doorsnede. De meeste smederijen hebben die ruimte niet. De onze in elk geval zeker niet. De kleine ’tegenkrul’ is gemaakt op dezelfde mal als de grote krul.
Geschreven door: Mark Den Boer
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 |
34 | 35 | 36 |
37 | 38 |