- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
om #333OpperhoofdSleutelbeheerder
-
om #1642OpperhoofdSleutelbeheerder
Hallo,
Voordat ik er een ga bouwen, wil ik nog even rondvragen, heeft er iemand nog een kleine hydraulische pers te koop? Of onderdelen, zoals een hydro-unit, cilinder of ventiel?
Ik zoek iets van om en nabij 20 ton.
Groeten
Johan
-
om #1655OpperhoofdSleutelbeheerder
Op marktplaats staan er wel een paar te koop. Bij sommigen staat alleen niet hoeveel ton maar ik geloof dat 20 niet zo heel veel is toch?
Mag het wel handbediening zijn?
-
om #1661OpperhoofdSleutelbeheerder
hey Berend,
bedankt, staat idd veel op marktplaats. Heb net een hydro unit opgehaald en een cilinder met boring 100. Hoop daar iets van 15 ton mee te halen. Hoop dat mijn berekeningen kloppen 😉 De unit en cilinder zijn erg groot namelijk, maar 15 ton klinkt inderdaad niet als heel veel.
Binnenkort het frame bouwen, en dan nog op zoek naar een 4-3 ventiel.
===
boring = 100mm (schatting)
radius = 5cm
oppervlakte=3.14*5^2=78.5cm^2
druk=kracht/oppervlak (druk in bar, kracht in kg(f), oppervlak in cm^2)
ik ga uit van 200 bar pomp (schatting, staat niet op de pomp)
200=15700/78.5
dus 15.7 tonliters/minuut zijn ook niet bekend van de pomp
-
om #1675OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Volgens mij kun je “die” vertalen als stempel, matrijs of mal.
Ik heb thuis een spindelpers om dingen te bewerken, en het valt me eigenlijk nog mee wat je daar allemaal al mee kunt doen, dus ik denk dat jou apparaat nog veel meer mogelijkheden bied.
En ik moet verrekte goed uitkijken voor die ballen aan de spindel die langs komen suizen. ik heb al een paar “close encounters” gehad.
Succes met de pers en houd ons op de hoogte,Groeten Dirk
-
om #1677OpperhoofdSleutelbeheerder
oja, een fly-press noemen ze dat hé? Volgens mij kun je daar een enorme druk mee uitoefenen.
-
om #1678OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Had even voor je gekeken ben geen hydraulic wonder maar even een paar van je waarden in gevuld en een redament van 80%
aangenomen kwam ik op een max pomp volume van 4.2 l/min ??
Dus al met al wil het misschien wel, afwachten tot na het testen ben zeer benieuwd =)
Ziet er in elkeval al veel belovend uit ben zeer benieuwdWat betreft de fly-press ik denk dat valhelm hoofd zaak is, anders word je wakker als het ijzer al is afgekoeld :=D
maar des al niet temin zijn denk al zeldzame exemplaren dus nog veel plezier ervanVeel sux6 met de verdere bouw
gr Geert Jan
-
om #1682OpperhoofdSleutelbeheerder
@ Dirk,
Das wel indrukwekkend wat die flypress kan! Maar inderdaad gevaarlijk! Ik heb heel erg benieuwd naar het “regendruppel in plas water” damascus effect 😉 Ik denk ook dat als je je richt op damascus, dat een pers wel het meest veelzijdig is, en het snelst werkt.
@ GJB,
Ik heb inmiddels via de fabrikant van de pomp weten te achterhalen wat het slag volume is. Dat is 6cc/omw. Ik meen dat je die inhoud dan met je toerental vermenigvuldigd, en dan delen door 1000, en dan heb je liters/minuut.
6*1400/1000 = 8,4 liter per minuut. Aan de hand daarvan kun je samen met je cilinder inhoud de daalsnelheid berekenen. Waar baseer je je rendement op?
Waar ik meer nieuwsgierig naar ben, is of mijn 2.2 kw motor instaat is 250 bar te produceren.
-
om #1684OpperhoofdSleutelbeheerder
heb de regendruppel gevonden denk ik
-
om #1687OpperhoofdSleutelbeheerder
Oke johan,
Heb de info van een oud collega die ooit een cursus heeft gevolgd daar heb ik even door gesnuffeld
en de bekende waarden in gevuld
Dus ben geen specialist maar ik denk dat de zuiger lekker snel gaat bewegen maar de eind druk
heb ik wel twijfels over omdat de motor de helft van de opbrengst heeft en daar om niet het benodigde koppel kan leveren
voor rendament heb ik het minste van de praktische waarde genomen dat hier stond gegeven 0.8-0.95
maar kort stondig kan hij het misschien even aan dus denk gewoon de stekker er maar in gaan doen :=D
No guts no gloryMaar een zeer leuk patroon nog even en jullie gaan olie vlekken na maken =)
veel plezier ben zeer benieuwd suc6
gr GJ
-
om #1688OpperhoofdSleutelbeheerder
ja precies, het word toch sowieso een praktijk test, dat krijg je nu eenmaal met tweedehands spul.
Over de pomp maak ik mij geen zorgen, 250 bar bij 8 L/m zijn mooie waarden voor een pers. Het aantal liters had nog wel omhoog gekund voor het snelle werken. Of de elektromotor sterk genoeg is, das de vraag.
Post anders je berekeningen?
-
om #1690OpperhoofdSleutelbeheerder
-
om #1694OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Ziet er degelijk uit, breedte hoogte verhouding Ram redelijk als het dan nog mooi tussen de geleiders door loopt
is dat in deze situatie het beste wat je kan halen denkVoor formule hydropomp
Pan =aandrijfvermogen Q = opbrengst L/min p = werkdruk ?tot = rendement
Pan = p x Q / 600 x ?tot
Oke de waarden even in vullen en dan kwam ik op 4.22 L/min
Dit is dus het max pomp voll dat je met dit vermogen kunt doenveel plezier met de verdere afbouw suc6
gr Geert Jan
-
om #1695OpperhoofdSleutelbeheerder
dankjewel,
maar je geeft nu een berekening, waarbij je blijkbaar de werkdruk constant houdt, en bij 2.2. kw zal het aantal liters per minuut dan dalen. Maar das volgens mij niet de goede benadering.
Als de ram op het werkstuk staat te persen, en zn maximale kracht uitoefent, verplaatst de ram toch amper. En even later staat ie stil. Dus zijn het nog veel minder liters per minuut. Dan moet de werkdruk naar zn maximum oplopen.
Nou vraag ik me af, stel de ram staat onderaan, op het werkstuk te persen, dus de motor en pomp leveren maximale kracht. Wat gebeurt er dan eigenlijk? Als je geen overdruk beveiliging hebt? Blijven de tandwielen van de pomp dan nog wel doormalen? Of zit dat anders.
-
om #1701OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Voor de pomp van 8 L/min heb je volgens de formule een motor nodig van 4.16 Kw
Maar je motor is 2,2 Kw nu ligt het ook aan de pomp als die al een beetje moe is en
terugloop verlies heeft dan kan het zijn dat hij niet de hoogste druk meer haalt maar ook dat de motor
nog iets door kan draaien
Maar in princiepe is de motor te klein en kan dan bv thermisch uitslaan of de zekering
omdat de pomp (in goede staat) heersend is tov de motorDe druk word ingesteld door een reduceer of overdruk fentiel met terugloop als die werkt een gierend geluid
de kogel begint te praten :=DMaar in jou geval volgens mij, de zuiger gaat op snelheid heen en weer ongeveer 2cm in 1,1 sec in onbelaste toestand
zo gauw als hij het pakket raakt loopt de druk ?? op totdat de motor het opgeeft ?? of overdruk ventiel gaat praten
Maar het persen neemt maar fracties van seconden in beslag :=D
Hoop je toch op weg te hebben geholpen en veel plezier nog met het project =)Ben nog steeds van mening gewoon de stekker er in steken =)
No guts no gloryGr Geert Jan
-
om #1709OpperhoofdSleutelbeheerder
en high res : http://img708.imageshack.us/img708/230/imag0062g.jpg
ps dirk, wat heb een prachtige kunstwerken op je site staan!!
-
om #1713OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik vind het een klasse klus. Als het allemaal ook nog zo werkt zoals je in gedachte had vind ik het ronduit knap.
Mooi om te zien wat je voor elkaar kunt krijgen als je er gewoon aan begint. Heel inspirerend Johan!
-
om #1724OpperhoofdSleutelbeheerder
-
om #1727OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Ziet er mooi uit naar de middelen die je ter beschikking staan
Nog even de slangetjes er aan en gaan
Ben dan ook zeer benieuwd maar heb er wel vertrauwen in =)
Je kunt hem nog altijd opleuken met een kwasje verf 😉
suc6gr Geert Jan
-
om #1757OpperhoofdSleutelbeheerder
dankje Geert Jan en Peer!
En we hebben beeld!
Ben nu bezig met kwastje rode verf. Dan nog een voetpedaal maken.
-
om #1758OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Mooi werk heb je toch in een maand tijd een pers in elkaar gezet en het resultaat mag er zijn super =)
nog even fine tunen en klaar is pers
Wens je er veel plezier mee, en we zullen ongetwijfeld de damascussen zien :=Dgr Geert Jan
-
om #1759OpperhoofdSleutelbeheerder
10 dagen ongeveer 😛 Had wel redelijk wat vrije tijd iig. Heb vandaag geprobeerd een vijl aan een bijtel te wellen, maar de vijl was ontzettend bros… Toen ik bij oranje perste, leek het net op een akker waar in de zomer de zon op staat. Als je mn vergelijking begrijpt. Scheuren etc.
-
om #1760OpperhoofdSleutelbeheerder
Hoi Johan,
Wat een vorderingen!
Het kan trouwens zijn dat je de beitel en vijl niet kon wellen omdat er toevoegingen in de legering zitten die ervoor zorgen dat het spul uberhaupt niet te wellen is.
Dat is het nadeel van metaal waar je de exacte samenstelling niet weet.Dat is meteen ook de redenering waarom ik vaak lintzaag gebruik als een van de “ingredienten” voor damast samen met “gewoon” staal.
De reden is dat een lintzaag gestuiklast wordt om een ring te vormen, als dit mogelijk is wil het zeggen dat het materiaal in ieder geval te wellen is.
Misschien heb je hier iets aan,Groeten Dirk
-
om #1761OpperhoofdSleutelbeheerder
ja het kan maar zo aan bepaalde legeringen liggen. Slijp je de lint nog wel schoon voor het wellen? Ik heb namelijk de indruk dat er niet echt meer slak op een zaag zit. Niet veel iig.
-
om #1763OpperhoofdSleutelbeheerder
In mijn opinie is het niet nodig de oppervlakken geheel blank te slijpen, als je gewoon ongeroest ijzer neemt.
Kleine verontreinigingen worden wel opgenomen in de borax die je op het pakket strooit.Groeten dirk
-
om #1764OpperhoofdSleutelbeheerder
een vijl gloeien, is dat een kwestie van een bepaalde tijd in je vuur houden? Rond de 900 graden bijvoorbeeld, een kwartier? En dan in een emmer zand om langzaam af te koelen?
-
om #1765OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi Johan,
Ja ongeveer het staal verwarmen naar 700°C (onder de hardings temp blijven) verwarmen tijdje daar op houden en langzaam afkoelen
Ik doe dat meestal in de neutrale kooltje die je van het smeden over houd, of steeds een stukje
verder van het smidsvuur af leggen
Zodat je weer in bv stuk verenstaal draad kunt tappen :=D http://www.nil.nl/public/user/images/nilwebsite/NIL%20Informatie/Vakkennis/Materialenkennis/Warmtebehandelingen%20deel%202.pdf
Hoop dat je er iets aan hebt, als de wereld van staal voor je open gaat denkje ooooooooooooo :Ogr GJ
Maar even gogelen op bv zachtgloeien van staal
-
om #1766OpperhoofdSleutelbeheerder
Wat een prachtige pers is dat geworden daar ga je nog veel plezier van hebben. Als je eenmaal een pers hebt kom je steeds meer toepassingen ervoor tegen.
Waarom zou je een vijl zachtgloeien om damast te maken? De kristalstructuur verandert toch weer op het moment dat je hem opwarmt voor het wellen? Dit in tegenstelling tot zachtgloeien voor het lassen waar er maar een gedeelte tot smelt wordt gebracht. Ik heb het in ieder geval nooit gedaan en er geen hinder van ondervonden. Vijlen zijn vaak van W1 of W2 staal, W2 staat erom bekend dat het “red short” is en dus uiteen wil vallen bij hogere temperaturen maar het is wel te wellen.
Ik slijp meestal wel de tanden van een vijl maar maak me niet al te druk over een beetje walshuid .
Harm -
om #1768OpperhoofdSleutelbeheerder
thnx voor de link GJB!
@ hamertjetik,
ja, dat dacht ik in eerste instantie dus ook. Waarom gloeien als je bij het wellen toch in het austenitische gebied komt. Dan is de hardheid er toch van af, de koolstof zit weer op “normale” manier in het rooster.
Kun je dat “red short” nog is toelichten?
De pers is onderhand geschilderd.
-
om #1769OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik ken de nederlandse term voor red short niet maar het komt er op neer dat door de invloed van zwavel in de legering, en de korrelgroei tijdens het verwarmen, er brosheid ontstaat. Het smeltpunt van zwavel wordt tijdens het opwarmen bereikt en het staal valt uiteen op de kristalgrenzen. Of de zwavel in de kolen hier ook aan meewerkt weet ik niet maar ik gebruik om te wellen altijd doorgestookte kolen of cokes.
Harm -
om #1770OpperhoofdSleutelbeheerder
In het nederlands wordt dat vaak aangeduid als roodbros, of roodbroos.
Pers ziet er gelikt uit! Ben benieuwd naar het damast dat je ermaa gaat maken.
-
om #1773OpperhoofdSleutelbeheerder
Zier er goed uit Johan likje verf doet wonderen mooi,
Oke Harm de praktijk is weer de beste weg super, aanduidingen van W zeggen mij niets had altijd te maken met werkstof nr
Heb je hier toevallig meer info over ?
Maar heb op smeed gebied er geen ervaring mee, zijn dus geheel nieuwe ervaringen en mooi om te volgen
Had al oude vijlen gespaard =) misschien iets voor een topic Harm ? hoeermeeomtegaan ?
om triplex staal temaken :=Dgr GJ
-
om #1781OpperhoofdSleutelbeheerder
tegek als je dat kan. Hij is mooi geworden en op het filmpje maakt hij gehakt van je stukkie staal dus dik in orde.
-
om #1812OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik heb vandaag ijzer aan 1.2%C staal geweld. Japans staal van Smederij Alkmaar. Het wellen ging erg goed.
Wellen onder de pers bevalt met niet erg goed, dus ik doe dat met de hand hamer. Daarna kan ik hem in 2 hittes uitdrijven tot de dubbele lengte (op de pers).
Dave adviseert me 13 tot 14 keer te vouwen! (bij deze typen staal) Ik vind het erg veel, maar hij zal het wel weten. Het heeft volgens mij met de koolstof diffusie te maken? Hopen dat het zo vaak goed gaat 😛 Vingers crossed.
Ik heb nu 3x geweld, en ben begonnen met 8 stukken. Ik zou dus zweren dat ik 32 lagen moest hebben, maar dat bleek niet het geval na het etsen?? Misschien is het laatste stukje een deel wat maar 2x geweld is… ik snap het nog niet helemaal, want ik ben er vrij zeker van dat ik 3x geweld heb. Maarja, de boel zit aan elkaar, daar gaat het om.
Btw, het word een koksmes met een lemmet van 20cm. Ben nog niet over de constructie van het mes uit.. Hidden tang, of full tang. En hoe ik dat ga aanpakken. Het liefst gebruik ik geen epoxie, maar misschien moet het wel?
Heeft iemand misschien een goede link waar ik wat kan vinden over de bevestiging van het heft? En dan liefst full-tang.
-
om #1813OpperhoofdSleutelbeheerder
x
-
om #1815OpperhoofdSleutelbeheerder
dat worden dus
8 1
16 2
32 3
64 4
128 5
256 6
512 7
1024 8
2048 9
4096 10
8192 11
16384 12
32768 13
65536 14meer dan 60000 lagen… volgens mij zie je dan niet eens meer een patroon, zo dun zijn de lagen… Maar het koolstof staal is dan wel goed met het ijzer vermengt.
-
om #1888OpperhoofdSleutelbeheerder
Ga eens langs bij een verhuurbedrijf in de buurt en vraag voor oude beitels van breekhamers. Die gaan bij hun op het oud ijzer maar zijn prima geschikt om gereedschap van te maken. En ze bestaan standaard in allerlei vormen.
Gewoon proberen, zo heb ik er ook een stuk of 30 gekregen (met de mededeling dat ze me daarna nooit meer wilden zien :rolleyes: :=D Gelukkig zijn er genoeg verhuurbedrijven :rolleyes: ) -
om #1889OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik heb inderdaad ook eens een hele brede kango beitel gekregen (ong 7cm) en die hing ik gewoon schuin in het vierkante gat van mijn aambeeld. Deed het prima.
Voor een pers is het wat te smal, kijk of je aan een stuk 2344 of 2343 kunt komen dit is warmwerkstaal en heeft bij 500 graden nog steeds zijn originele hardheid en bij 550 graden gaat de hardheid zelfs een fractie omhoog. -
om #1897OpperhoofdSleutelbeheerder
die kango bijtels zijn zeker niet van warmwerkstaal? Sowieso wel handig om in huis te hebben, dat wel
-
om #1899OpperhoofdSleutelbeheerder
Moi,
Stukje warmwerkstaal is het mooist natuurlijk
Maar als je nog een tand van een kopeg hebt
smeed en hard en niet teveel boven de 200°C komt dan kun je dat denk redelijk gebruikengr Geert Jan
-
om #1907OpperhoofdSleutelbeheerder
-
om #1908OpperhoofdSleutelbeheerder
Wat donders gaaf! Ben beniewd naar het eindresultaat.
-
om #2974OpperhoofdSleutelbeheerder
Heb vandaag een nieuwe hydro unit aangesloten; 7.5kw, 15L/m, 300 bar. Nu gaat ie als een speer, van de week ga ik proberen of ik er succesvol onder kan wellen!
-
om #2975OpperhoofdSleutelbeheerder
Nou, dat ziet dr wel indrukwekkend uit, die pers is zo mooi in te zetten in je smederij.
Je zou misschien nog een voetpedaaltje kunnen maken zodat je je handen helemaal vrij hebt voor de bewerking, ,maar verder is het een indrukwekkende presentatie! mooi ding.Groeten Dirk
-
om #2978OpperhoofdSleutelbeheerder
goed idee, voetpedaal staat idd op de verlanglijst!
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.