Damascus vragen

Weergave van 12 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #15837
      SkalTura
      Bijdrager

      Hallo allemaal,

      Ik zie vaak dat bij het maken van Damascus ze de aan elkaar gelaste plaatjes eerst onder dompelen in iets wat lijkt op olie, voordat het verhit wordt.
      Is dat ook gewoon olie, of is het iets anders ?
      En waar dient dat voor ?

      Bij voorbaat dank voor de reacties 😉

    • #15878
      marcel_dulong
      Bijdrager

      Meestal is dat verzadigde borax. Dat wil zeggen in water , borax poeder oplossen tot het niet meer lukt. krijg je ik noem het verzadigde borax vloeistof. Het zal waarschijnlijk wel anders heten. Reden is borax overal in de spleten te laten lopen. Daarna je pakket verhitten oranje, geel gekleurd is. borax poeder overheen. na je wel temperatuur toe. met je pakket. is het mooi geel/ wit bril op je neus aandrukken en klap op je pakket. Ik doe ongeveer 5 cm wellen per keer.

    • #15879
      kayom
      Bijdrager

      het is voor minder kans dat er lucht tussen blijft zitten en daardoor niet goed last

    • #15887
      ambidexter
      Bijdrager

      hoi … vraagje , kan ik een oude vijl gebruiken in combinatie met rvs om damast te smeden ???

    • #15889
      leanderdw
      Bijdrager

      Waarom probeer je het niet eens uit?

    • #15896
      Deimos
      Bijdrager

      Waarom wil je gehard staal en Rvs samen voegen? Wat hoop je daarmee te bereiken?
      Ik weet niet wat de eindeigenschappen zijn van het gene wat je dan maakt maar vanuit mijn ervaring als metaal bewerker is het een nono om Rvs in contact te brengen met normaal staal, aangezien het Rvs dan ook gaat roesten.

      Resiste et Mords!

    • #15897
      SkalTura
      Bijdrager

      Meestal is dat verzadigde borax. Dat wil zeggen in water , borax poeder oplossen tot het niet meer lukt. krijg je ik noem het verzadigde borax vloeistof. Het zal waarschijnlijk wel anders heten. Reden is borax overal in de spleten te laten lopen.

      Thanks!!
      We gaan het is gewoon proberen…

      • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door SkalTura.
      • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door SkalTura.
    • #15901
      SkalTura
      Bijdrager

      Heb inmiddels ook bericht terug van een van die gasten waar ik het filmpje van zag op YouTube…

      Het olieachtige goedje dat hij gebruikt voordat het de forge in gaat is Kerosine.
      “By soaking the pieces in Kerosene before heating, you coat the surfaces in the oily liquid. When the steel is put into the forge, the Kerosene burns off, leaving a layer of carbon coating the surface, which inhibits oxidisation.”

      • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door SkalTura.
      • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door SkalTura.
    • #15905
      Deimos
      Bijdrager

      Klinkt logisch, enige voorzichtigheid is wel geboden 😛

      Resiste et Mords!

    • #15915
      SkalTura
      Bijdrager

      vanuit mijn ervaring als metaal bewerker is het een nono om Rvs in contact te brengen met normaal staal, aangezien het Rvs dan ook gaat roesten.

      Klopt, das ook de rede dat je slijpschijven enzo die je hebt gebruikt voor RVS geschijden moet houden om dit te voorkomen.

    • #15918
      Deimos
      Bijdrager

      Ik ben bedrijven gezien waar je een andere overall en schoenen aan moest als je van de staal hal naar de rvs hal ging.

      Resiste et Mords!

    • #15920
      kayom
      Bijdrager

      in een werkplaats moet je altijd op de veiligheid letten en 1 daar van is naar je zelf luisteren dat wil zeggen als je het niet vertrouwd doe dan een stap terug en kijk hoe je het anders kan of door iemand kan laten doen

    • #15922
      Deimos
      Bijdrager

      Dat heeft niks met veiligheid te maken, dat heeft met staaldeeltjes te maken die op het RVS kunnen komen ^^

      Resiste et Mords!

Weergave van 12 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.