Even voorstellen en meteen een vraag

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #14291
      feed4
      Bijdrager

      Hallo mede smeders,

      Ik ben Fedor uit Anna Paulowna, noord-holland, en ben sindskort ook begonnen om mijn eigen smederij samen te stellen.
      Ik zit nog in de beginfase van het verkrijgen van diverse spullen maar schiet al lekker op met mn smeedoventje van een aantal vuurvaste stenen met een mooie brander er op. Nu heb ik ook een aambeeld gekocht en op bok gezet maar het zingen kan ik er nog niet helemaal uit krijgen. Nu weet ik dat het een dubbelhoorn is en dat die er om bekend staan maar ik hoop het toch nog wat minder kan. Naar ideeën bij youtube op te hebben gedaan heb ik hem op lood gezet en vast getrokken met rondstaal (zie foto). Nu is mijn vraag of jullie nog aanvullende ideetjes hebben om het zingen te verminderen, het is al beter maar de klap is nog niet helemaal dof.

      Mvg Fedor

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #14294
      ruud
      Bijdrager

      Hoi Fedor,

      Je kan eens proberen er een paar grote magneten op te zetten aan de zijkant.

      Mvg Ruud

    • #14295
      feed4
      Bijdrager

      Hoi ruud,

      Ik heb inderdaad even geëxperimenteerd met magneten en het lijkt er op dat als ik een magneet op het uiterste puntje van de ronde hoorn zet dat het dan het meeste resultaat geeft maar die zakt er dan af na een paar klappen. Beetje lijm zou dat verhelpen maar dan zit ie weer in de weg als ik de hoorn wil gebruiken, vandaar de vraag of er nog andere ideeën zijn.

    • #14296
      Triek
      Bijdrager

      Haal je aambeeld maar los. Haal 2 tubes goedkope siliconenkit bij de Action.
      Spuit die onder het aambeeld op je blok. Zet het aambeeld er los op en laat het een nacht drogen.
      Daarna je banden aantrekken en je zingen is zo goed als weg. Althans dat was bij mij wel.

      Als alles vaststaat dan met een mes langs de randen de eruit gebruiste kit wegsnijden!!!

    • #14298
      feed4
      Bijdrager

      Triek bedankt voor je reactie, dat ga ik als volgende proberen.

    • #14307
      leanderdw
      Bijdrager

      Ha deze vind ik leuk:)

      Ik heb wel wat tips voor je, deze heb ik allemaal toegepast op mijn aambeeld (Original PFP 130kg)
      Scoor een vette plak lood(mijne is 6mm dik), zet aambeeld erop, trek contour van voet na, knip/snij/beitel de vorm uit de plak. nu heb je een dempende onderzetter.
      Lijm deze dempende onderzetter met een overdadig riante hoeveelheid silliconenkit onderop je aambeeld door simpelweg het aambeeld bovenop de volgesmeerde plak te zetten.
      (zie instructievideo van Blackbearforge)
      Kijk of je luchtbellen kunt vermijden. Je aambeeld moet zoveel mogelijk kit aanraken.
      Het lood dempt al veel, maar op de plekken waar het lood je aambeeld niet aanraakt moet kit zitten.

      Na 2 dagen uitgehard.

      Zet aambeeld op houtblok. zorg dat eea mooi op hoogte en waterpas is… dat gaat later veel moeilijker worden.

      Zet je aambeeld op je houten blok….vooruit, er mag best nog wat silliconenkit tussen houtblok en gelijmde loodplak. Alles om maar geen onzinnige luchtkamertjes te hebben waar geen contact tussen hout en lood is. (zelf niet gedaan maar ik zou het de volgende keer wel doen omdat “waarom niet”)
      Zet 4 van de de allergrootste houtbouten die je kunt vinden (20-25cm of langer) rondom je aambeeld in het blok en zorg dat je deze met 2 dikke vette stalen strippen de voet van het aambeeld muurvast sjort aan je houtblok. (zie ook blackbearforge voor vergelijkbaar concept)

      Je aambeeld is nu stil.

      Eventueel kun je mooie sterkte (sterke betekent dat je ze er bijna niet af krijgt) magneet onder de vierkante hoorn plaatsen, inderdaad aan het puntje en niet op het lijf zelf. De punten trillen als een stemvork en dat compenseert de magneet.

      Als je je aambeeld nu niet stil krijgt vreet ik de rest van de kit voor je op 😉

      Hopelijk helpt dit verhaal je je aambeeld mooi stil te krijgen.

      Succes!

Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.