Indentificatie Aambeeld.

Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #13042
      dude.willem
      Deelnemer

      Hallo,

      Even een korte introductie over mijzelf. Ik ben Willem en heb ik 2011 een voormalige (hoef)smederij + woning gekocht. Ik heb het van de familie gekocht die dit altijd nog in het bezit heeft gehad. (Deze familie heeft dit ook laten bouwen)

      Het is een late smederij in 1917 gebouwd. Het originele aambeeld is nog altijd aanwezig. Maar de identificatie ervan lukt mij niet. Hij is in ieder geval enorm groot. en ontilbaar zwaar. ik denk wel rond 200 kilo. Iemand een misschien op dit forum?

      Willem

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #13048
      ruud
      Deelnemer

      sichelschmidt udnd schlasse misschien?

    • #13055
      Peer
      Deelnemer
    • #13075
      leanderdw
      Deelnemer

      Hoi Willem,

      Het logo ken ik niet, het model wel!
      Ik heb exact hetzelfde model aambeeld, en dat is een “SKODA”. Het lijkt mij aannemelijk dat in de regio waar vroeger mijn Skoda werd gemaakt, ook andere fabrikanten hetzelfde model maakten; net zo’n beetje als veel engelse aambeelden op elkaar lijken, en dat Noordduitse weer verschillen van Zuidduitse aambeelden.

      Wat ik me vervolgens altijd heb afgevraagd… is waarom er in godsnaam 2 identieke vierkante gaten vlak naast elkaar zitten…

      Groetjes,

      Leander

    • #13410
      Roland
      Deelnemer

      Ja dat klinkt logisch inderdaad, ik heb namelijk een soortgelijk aambeeld, maar dan weer zonder dit logo.
      En het mysterie van de 2 gaten kan ik ook niet voor je oplossen, ik heb er al eens een klein onderzoekje naar gedaan, maar werd er niet veel wijzer van.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #14319
      bart1
      Deelnemer

      Mooie Skoda; ik heb 2 latere modellen, met een dubbele hoorn en een vierkant en een rond gat aan de andere kant.
      Maar ik heb wel contact gehad met Skoda hoe ze in de aambeelden terecht zijn gekomen, en blijkt dat Skoda eigenlijk een gigantisch groot bedrijf is, wat sinds de eeuwwisseling ook zwaar ijzerwerk maakt voor bijvoorbeeld schepen, militaire doeleinden enzo. Tijdens WO2 zijn hun fabrieken ook gebruikt door de nazi’s voor de militaire capaciteiten (kanonnen, tanks …)
      Voor hun was het evident dat elke fabriek als ze aambeelden nodig hadden, die zelf maakten.

      Mijn skoda’s komen van de scheepkanonnen lijn uit de jaren 60, en zijn monoblok gegoten gehard en getemperd gereedschapsstaal.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #14337
      leanderdw
      Deelnemer

      Thanx voor je toelichting Bart!

      Kun je ze nog navragen wat het doel is van 2 identieke gaten naast elkaar? 🙂

      Grtz
      Leander

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.