stalen velg voor een houten wiel

  • Dit onderwerp is leeg.
Weergave van 8 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #820
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder
    • #2132
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder
      Moi Toon,

      Heb er totaal geen ervaring mee voor de ervaring moet je denk bij alias Olieboer zijn, is meen ook film materiaal
      Maar volgens de natuurkunde wet delta L = Temverschil x oorsponkelijke diameter x uitzettingcoeff staal
      Dus bv 700°C x 100cm x 0.000012 = 0.84 cm word het groter in diamer
      Maar dit voor de specialist een weet !! heb alleen ervaring met het krimpen van loopringen, lagers enzo
      Maar het geeft hoop ik enig inzicht in de materie
      Suc6
      O voor diameter bepaling Omtrek = PI x Diameter = 3.14 x 100 = buitenomtrek =314 cm of anders om 😉

      grt GJ

      Wel grappig Geert,

      Ik heb vandaag nog een matrijs (binnen)geslepen evenals de bus die er in komt. Deze (swerker21) geef ik een krimp van 0,02mm en even in de oven en past als Piet en Griet, muurvast dus.
      Wel wat anders als een wagenwiel maar toch wel overeenkomsten.

      Groetjes Rene

    • #2136
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder
      Je noemt dit nu een stalen velg Toon,

      Ik weet van de overlevering in de familie dat in Brabant dat ding een kar-reep heet.
      Nu is een velg toch iets waar een band omheen ligt.
      Ik wil graag weten hoe die ijzeren band in andere delen van Nederland genoemd werdt.
      Wie ziet zijn opa met kerst en kan hem het vragen???

      Wil hier in Etten noemen ze dat ook een kar reep, maar net wat jij zegt meschien noemen ze dat in limburg wel weer heel anders wie weet?
      dus vaak komt de theorie niet helemaal uit en komt het gewoon uit op ervaring 😉
      zijn er nog meer mensen met evaring in het krimpen van stalen banden?

    • #2137
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Ik krimp elk jaar nog een stuk of 30 wielen en mijn ervaring is dat de afmeting van het materiaal niet veel uitmaakt.
      Je kan ervan uitgaan dat je een meter ijzer ongeveer 1 cm langer kan stoken.
      De kunst van het wielbanden krimpen zit echter in het goed leren inschatten van het wiel, de krimpformule uit het handboek der smeden 1/50ste van je wiel is zelden toepasbaar.

    • #2150
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Moi Toon,

      Heb er totaal geen ervaring mee voor de ervaring moet je denk bij alias Olieboer zijn, is meen ook film materiaal
      Maar volgens de natuurkunde wet delta L = Temverschil x oorsponkelijke diameter x uitzettingcoeff staal
      Dus bv 700°C x 100cm x 0.000012 = 0.84 cm word het groter in diamer
      Maar dit voor de specialist een weet !! heb alleen ervaring met het krimpen van loopringen, lagers enzo
      Maar het geeft hoop ik enig inzicht in de materie
      Suc6
      O voor diameter bepaling Omtrek = PI x Diameter = 3.14 x 100 = buitenomtrek =314 cm of anders om 😉

      grt GJ

    • #2151
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Hoi Toon,
      Heb ik 1 keer gedaan,
      Het staat in het handboek voor de smeden.
      Je rolt eerst het wiel over de strip en tekent het af.
      Daarna tel je drie keer de materiaaldikte erbij op om de neutrale lijn te krijgen.
      De krimpformule is 1/50ste van de wieldiameter. die trek je weer van de strip af.
      Als er tussen de houten velg delen ruimte zit moet je dat ook nog verrekenen.
      Daarna walsen en lassen en donkerrood stoken.

    • #2152
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Je noemt dit nu een stalen velg Toon,

      Ik weet van de overlevering in de familie dat in Brabant dat ding een kar-reep heet.
      Nu is een velg toch iets waar een band omheen ligt.
      Ik wil graag weten hoe die ijzeren band in andere delen van Nederland genoemd werdt.
      Wie ziet zijn opa met kerst en kan hem het vragen???

    • #2168
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Nu zit ik al een tijdje met de vraag in me hooft :/
      als ze vroeger een stalen velg op een houte wiel krompen ,wat was dan de berekening voor de krimp voor velg? neem aan dat de grote en dikte van de velg zeker invloed hebben, ik heb op internet al aan het zoeken geweest maar kan zo snel niets vinden
      iemand hier ervaring mee?? Mvg Toon

    • #5614
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      rene
      op me werk krimpen we elke dag zegmaar slijtringen op pomp waaiers maar dat is staal op staal en idd ook ongeveer met een krimp van een paar honderste mm, maar ik denk dat dat niet werkt bij een wagenwiel, daar verlies je gelijk je krimp omdat het hout begint te schroeien en zo je krimp verliest.
      dus het zal waarschijnlijk meer krimp moeten zijn

Weergave van 8 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.