Tags: veerhamer
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 2 stemmen, en is laatst geüpdatet op 2 juni 2016 at 12:13 door mark.vancrombrugge.
-
AuteurBerichten
-
-
om #243OpperhoofdSleutelbeheerder
bouw van een smeedhamer
-
2 juni 2016 om 12:13 #11199mark.vancrombruggeDeelnemer
Marc,
Ben op zoek naar een lucht/veerhamer.
Graag wat meer gegevens.Groeten,
Mark, Oudenburg -
2 juni 2016 om 12:13 #983OpperhoofdSleutelbeheerder
Hey allen smeden!
Ik ben van plan een tire-hammer te gaan maken. De voornaamste reden hier voor is omdat ik toch wat meer met damascus bezig wil, en voor dat continue uitdrijven lijkt een smeedhamer me toch wel fijn 🙂 Ik heb ook aan een pers gedacht, wat zeker zo zijn voordelen heeft, maar ik denk dat je met een hamer uiteindelijk veelzijdiger bent. Een mooie taper smeden op een pers, dat zal m namelijk niet echt worden. Verder vind ik een hamer “vetter” en het heeft meer charme. Nadeel is wel het lawaai, gelukkig heb ik een smidse in de polder, maar ik heb toch wel mensen wonen op een relatief kleine afstand, maargoed.
Ik heb al wat rond geneust, en mijn keus valt op de tire hammer. Je hebt natuurlijk ook veel zelfbouw hamers met de grote bladveren, maar nadeel van deze hamers, vind ik, is de slippende v-snaar koppeling. Dat concept staat mij gewoon niet aan. De tire hammer daarentegen heeft een rol die je slippend tegen een auto band aandrukt, dat is in mijn ogen een mooier systeem. Verder denk ik dat de hamer ook minder gevoelig is voor “ronddansen” in de smidse. En hij zal iets compacter zijn, en ik vind het systeem met de veer er wel gaaf uitzien, het Little Giant design.
Ik ben van plan de hamer 3d in Solid Works uit tekenen. Ik zou natuurlijk ook zo op de gok kunnen gaan bouwen, wat eigenlijk wel wat leuker is, maar aangezien in werktuigbouw studeer is het zo’n gek idee nog niet de boel door te rekenen en uit te tekenen. Valt namelijk ook weer een hoop van te leren. Nadeel is alleen dat ik toch wel het e.e.a. aan schrootmateriaal wil gaan gebruiken, en dat is strookt dan weer niet helemaal met het uitrekenen, maar alla.
Nu heb ik nog een paar vraagjes.
Iemand suggesties voor een goed aambeeld? Ze zeggen dat een verhouding tussen hamer en aambeeld minimaal 1:10 moet zijn. Kan iemand dit onderbouwen?
Ik wou de hamer ongeveer 25 a 30 kilo maken, dan kom je al snel op een enorm aambeeld uit. Of is die 25 kg gewoon te veel?
Ik zou als aambeeld een aantal dikke strippen aan elkaar kunnen lassen, maar dan ben je zo 10 meter materiaal verder, en daar zal wel een aardig prijs kaartje aan hangen. Ik heb al gedacht aan contragewichten van een roldeur of iets dergelijks, of trein onderdelen ofzo, maarja waar vind je nou tegenwoordig nog een echte “scrap yard” waar je rond kan neuzen?Verder, zou er een rem op moeten zitten om de band te stoppen? Dacht zoiets gezien te hebben.
Zie onderstaande links voor meer info over de tire hammer.
-
2 juni 2016 om 12:13 #985OpperhoofdSleutelbeheerder
Die van dat eerste linkje, heb ik ook al eens bekeken. Nu ben ik zelf niet zo heel technisch onderlegd en ben ik dan ook niet veel verder gekomen dan, met bewondering, naar de plaatjes kijken. Maar mocht je met de bouw gaan starten, dan zou ik het wel heel leuk vinden om dat stap gewijs met je mee te kijken en fotograferen/filmen, om vervolgens een duidelijke tutorial te kunnen plaatsen.
Een luchthamer kopen is redelijk prijzig en het zou dan ook mooi zijn om mensen op deze site goede, in Nederland haalbare, alternatieven te kunnen bieden. Details als: waar haal je in Nederland de onderdelen vandaan, hoeveel kosten deze onderdelen en meer van dat soort zaken, vind je niet op die Amerikaanse handleidingen en bovendien zijn ze vaak lang niet zo compleet dat een leek er ook daadwerkelijk mee aan de slag kan.
-
2 juni 2016 om 12:13 #1079OpperhoofdSleutelbeheerder
Hallo,
Leuk ontwerp van de tire hammer deze uitvoering had ik nog niet gezien =)
voor de rem mooi princype op de 2e uitvoering aandrijving los rem vast
was ook al een tijdje bezig in SE maar de laatste tijd niet veel aangedaan was met de veerhamer (bladveer) bezig
denk dat de tire hammer nu ook mijn voorkeur heeft
Voor aambeeld gewicht min 1:10 had het ergens gelezen oud boek metalen en bewerking kan evt nakijken
voor scrap yard zou toch even in de buurt kijken en even vriendelijk vragen of je even rond mag neuzen
als je bij ons iets vind dan gaat de wisselkoers spelen je brengt het voor 18 sent en koopt v 40 cent
suc6
gr Geert Jan -
2 juni 2016 om 12:13 #1080OpperhoofdSleutelbeheerder
Ja een rem is dus wel handig? Of zelfs noodzakelijk?
Ik ben nu een aantal scheepssloperijen aan het bellen in de buurt van Dordrecht. Hoop dat ze een schroefas ofzo hebben liggen van rond 150 ongv. Moet wel van een beste boot zijn dan haha
-
2 juni 2016 om 12:13 #1160OpperhoofdSleutelbeheerder
Deze vond ik net nog, misschien heb je er nog wat aan:
en hier heb je een compleet verslag van iemand die er een gemaakt heeft:
http://home.hccnet.nl/a.dreissen/smeedhamer.htm
Zelf zou ik wel opzoek gaan naar een wat grotere slag-oppervlakte.
Je kunt daarvoor, denk ik gewoon bij een metaal handel langs en een massief blok halen. Vervolgens kun je deze in de goede vorm smeden bij iemand die al een hamer heeft. -
2 juni 2016 om 12:13 #4610OpperhoofdSleutelbeheerder
Ik heb even een oud onderwerp van onder het stof gehaald, ik ben namelijk al enige tijd aan het denken een tire hammer te bouwen, en heb gelezen dat er hier mensen op het forum zitten die de bouwtekeningen van Clay Specer gekocht hebben. Zijn de deze tekeningen een beetje duidelijk en kloppen de maten (had ergens anders gelezen dat de tekening hier en daar wat aanpassing nodig had) & last but not least werkt de hammer een beetje naar behoren ?? Bij de you tube filmpjes die je op het net kan vinden staan er wel enkele die goed werken maar ook enkele waar ik mijn twijfels bij heb of je niet sneller werkt met een hamer…
-
2 juni 2016 om 12:13 #4613OpperhoofdSleutelbeheerder
hoi Lateralus, voor 600 euro doe ik een TYRO veerhamer weg waardoor je dadelijk kunt hameren. grtjs Marc
-
2 juni 2016 om 12:13 #5260OpperhoofdSleutelbeheerder
Hallo Marc,
heeft u nog luchthamers of veerhamers te koop ? Kunt u mij wat gegevens doormailen aub ?
Mvg,
Glenn
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.