waarom is na het harden mijn mes gescheurd

Weergave van 16 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #510
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      ik heb een mes gemaakt van blad veer staal

    • #4344
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Even een paar mierenneukerige opmerkingen als het mag. Staal is bij net boven nonmagnetisch zeker niet geel, maar oranje. Ik denk dat je ivm kromtrekken beter niet kan roeren, maar gewoon je mes er rustig, en zo verticaal mogelijk in de olie dompelen, en daar houden, en hooguit in de lengte richting bewegen. De soort olie maakt wel uit, de ene olie is sneller als de andere.

    • #11435
      Cliff
      Bijdrager

      het probleem is waarschijnlijk het harden in water, je moet eigenlijk altijd Olie gebruiken, behalve als een metaal niet hard in olie dan prbeer je het opnieuw in water

    • #3184
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      na het smeden vijlen en het pas maken van het handvat heb ik mijn mes licht rood gestookt en in water afgekoeld het is keihard geworden en gescheurd hoe kan dit

    • #3186
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      heb je toevalig verenstaal gebruikt? dat scheurt ook as je het hard

    • #3187
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      ja ik heb een bladveer van de autosloop gehaald. en vol goede moet begonnen.
      hoe kan ik dit voorkomen

    • #3190
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Pin ij er niet op vast maar ik heb het vermoeden dat dit probleem wel eens voorkomen kan worden door afgewerkte olie, in plaats van water, als koelmiddel te gebruiken.
      Met olie is de schok voor het metaal volgens mij wat minder heftig.

      Dit geldt dan weer niet voor alle soorten metaal.

    • #3191
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      bedankt voor de tip ik ga overnieuw beginnen

    • #3193
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      hoe heb je het rood gestookt?

    • #3196
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Het medium waarin je afkoelt kan inderdaad van invloed zijn. Maar afgewerkte olie wordt toch ook vaak afgeraden ivm de giftige dampen die daarbij vrijkomen. Ik heb ooit als advies arachide-olie gekregen (pinda-olie, bij een toko in grote hoeveelheden te verkrijgen). Daarnaast heb ik op een workshop gehard in frituurvet (vast). Ik denk dat je eens moet gaan zoeken wat een goed hardingsmedium is voor je bladveer. Ik heb zo snel mijn stahlschlussel niet bij de hand maar er zullen hier vast wel smeden zijn die je dit zo kunnen vertellen.

    • #3198
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      rood bijna sinasapel kleur

    • #3199
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      ik ben alweer aan het smeden maar met harden wacht ik nog even vet/olie?

    • #3203
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      ik gebruik ATF, automakenbakolie, komt wel giftige damp vanaf inderdaad, maar dat zuig ik af. (probeer ik af te zuigen 😛 )

      maar ik vroeg dat waarom van het heetstoken met de volgende reden, een homogene hitte is erg belangrijk. En gelijkmatige opwarming ook. Dus als je het in een kolenvuur heet stookt, zorg dan dat je vuur groot genoeg is voor je onderdeel, en als dat niet zo is beweeg hem er dan gelijkmatig door heen. Draai het onderdeel ook zo veel mogelijk. Als je onderdeel niet overal even heet is, is de kans op kromtrekken of scheuren groter.

      Olie koelt inderdaad langzamer af als water. Vergeet je niet te ontlaten na het harden?

    • #3205
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Is het mes misschien gescheurd bij een plek met verschil in dikte?
      Doordat een dikker (of groter) stuk langzamer afkoelt dan een smaller of dunner deel kan er ook spanningsverschil ontstaan en vervolgens een scheur. zoals hierboven al is aangegeven is afkoelen in iets anders als water de oplossing

    • #4334
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      Voordat ik met het “echte” smeden begon, heb ik van een stuk spiraalveer een mes gemaakt. Over het harden had ik ook het een en ander uitgezocht. Het komt er op neer dat wanneer het mes in model is, je het egaal naar een temperatuur brengt dat het ijzer niet meer magnetisch is. Het ijzer is dan “geel”. Daarna dompelen in olie, maakt niet uit wat, negeer de vlammen en roer je mes door de olie om de temperatuur gelijkmatig door de olie te verdelen. Daarna het oliebad laten afkoelen tot kamertemperatuur. Dan moet het staal nog ontlaten worden, daar moet ik nog een studie van maken.

      Groetjes
      Henk

    • #4346
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder
      Even een paar mierenneukerige opmerkingen als het mag. Staal is bij net boven nonmagnetisch zeker niet geel, maar oranje. Ik denk dat je ivm kromtrekken beter niet kan roeren, maar gewoon je mes er rustig, en zo verticaal mogelijk in de olie dompelen, en daar houden, en hooguit in de lengte richting bewegen. De soort olie maakt wel uit, de ene olie is sneller als de andere.

      Je mag ook nog wel even mugge(n)ziften hoor. Ik ben al wel 3 weken smid en weet nog niet zo veel. De kleur had ook niet zo mijn aandacht, ik was meer met de magneet bezig. De ene olie is inderdaad sneller dan de andere. Ik had alleen maar een bak met olie, dus zoveel verticale beweging zat er niet in. Maar al met al had ik een redelijk mes gekregen, vrij recht en zonder electrisch te bewerken, alleen voor het harden vijlen, na het harden afwerken met de wetsteen, vlijmscherp. De schede is van de zijkant van een Jalatte werklaars 🙂

    • #4347
      Opperhoofd
      Sleutelbeheerder

      thnx 😉 leuk mes!

Weergave van 16 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.