Reageer op: Nieuwe smid in (zelflerende) opleiding

leanderdw
Deelnemer

Oh, en dan nog deze:
Maak nooit je vuurbak te goed schoon maar laat altijd ‘een beetje’* as onderin zitten. As brandt niet, en isoleert fanatastisch! In het begin had ik wel eens een roodgloeiende vuurbak(ja..ik heb een kiekens roodgloeiend gekregen) maar das eigenlijk helemaal niet zo goed.
*hangt van model vuur af. Maar een laagje van een cemtimeter is een goed uitgangspunt.

Ik heb nog een mooie tip wat betreft je stookplaats: neem een cortenstalen plaat, 5-8mm dik en maak hier je vuurpan in. Cortenstaal wordt veel gebruikt in kachels, tuin, en in de scheepsbouw en heeft mooie thermische eigenschappen (trekt minder snel krom) en is redelijk goed bestand tegen corrosie. Misschien krijg je wel een stukje voor niks mee bij een scheepswerf! Cortenstaal heb ik ook gebruikt voor mijn 3 vuurpannen en met gewone migmag draad gelast, niks speciale elektrodes. Mijn vuurtong is wel van gietijzer, licht taps gedraaid op draaibank.

Een vuurpan gemaakt van oude remschijf werkt ook heel goed. Je zult er dan wel een plaatje met gaatjes oid in willen doen. ik deed dat vroeger met klei(gootsteenputjedekseltje ging maar 10 minuten mee haha), maar moest mijn plakjes om de haverklap vervangen want gescheurd of volgelopen met slak.
Destijds had ik geen gietijzer voorhanden, noch de middelen om het te bewerken. het plakje kan in ieder geval niet dik genoeg zijn(10mm ofzo)! Heb gesmolten exemplaren gezien…

Succes!