Opperhoofd

Aangemaakte reacties

11 berichten aan het bekijken - 4,936 tot 4,946 (van in totaal 4,946)
  • Auteur
    Berichten
  • In antwoord op: even voorstelen #5604
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Tja, ik zou mijn eigen hobby en de beroepssmeden verloochenen als ik zou zeggen dat je d.m.v. het aan elkaar lassen
    van bestaande onderdelen jezelf smid zou kunnen noemen, of uberhaupt kunt spreken over smeedwerk.
    Maar misschien begint het smeden hier wel mee?
    Misschien krijg je op deze wijze en mede door dit forum wel de juiste “trigger”, om van een creatieve samensteller een hobbysmid te worden! En dan blijkt dat er nog een hele moeilijke weg te gaan is!
    En dat maakt het alleen maar leuker, of juist niet.

    In antwoord op: Waar ben je mee bezig? #1253
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Mooi werk Ronald om zoiets te bouwen,
    Heb er ook een gebouwd en werkt uitstekend had al even gekeken of ik er nog een mooi en overzichtelijke foto
    van had maar helaas
    Voor een indruk had er wel een geplaatst in de foto galerij
    suc6 met de bouw ben zeer benieuwd

    gr GJ

    In antwoord op: Geinige projectjes #5620
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Moi,

    Ik denk dat jij nog meer kunt smeden als ik Wil bv de raderen rond smeden en wellen, spaken srtip splitsen en tussen de raderen smeden
    De basis, dan moeten er toch machines komen rond en op diameter draaien tanden zagen maar wel flanken veilen boren gaten voor de pennen van de rondsels en asjes
    Eigenlijk zou je hem 1op1 op papier uit kunnen printen en zagen
    Ik wil niet met alle eer strijken dit stond als model http://www.youtube.com/watch?v=HS3gmVrBDDM voor idee
    Maar heb liever een slinger uur werk is ook nauwkeuriger
    Je zou hem natuurlijk via dxf kunnen uitlaseren maar ja !! we zij smeden he 😆

    Maar het zou een idee zijn misschien als er een paar smeden zijn die ieder een onderdeel maken opsturen afwerken en assembleren tis net china hier in Grunn maar rustig aan het is maar een opwelling 😉

    grt GJ

    In antwoord op: Zelfbouw veld smidse #1269
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Op zich vind ik een week wel meevallen. Ik neem aan dat je niet 8 uur per dag aan het klussen bent geweest. En dat je nog schik aan het proces hebt gehad, is ook wat waard natuurlijk.
    Buiten het feit dat je een beetje mazzel hebt gehad met de vuurpot, heb je het toch behoorlijk goedkoop opgelost.

    Lijkt me een mooi voorbeeld voor andere beginners.

    In antwoord op: Hardingsolieen #5636
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Als je naar de dichtstbijzijnde aannemer gaat, kan hij je waarschijnlijk aan afgewerkte olie helpen. e olie uit de kranen e.d. wordt regelmatig ververst. Ze betalen voor de afvoer van de olie dus waarschijnlijk vinden ze het geen probleem als jij een paar liter meeneemt.

    In antwoord op: Welk staal voor damascus? #1285
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Hoi Otto,

    Bedankt voor de info, ik zal dit een volgende keer zeker meenemen proberen te repareren.
    het gebeurde bij het tweede blokje dammast wat ik hebgesmeed, bij het omleggen van 60 naar 120 lagen kwam het maar deels vast te zitten ik heb dit zo gelaten.

    Ik bewaar dit als blok ( afmeting 110x20x20mm) ik was begonnen met een pakket van 15 lagen ca 80x35x35mm.
    Ik ben geen messensmid maar wil wel graag de techniek beheersen.

    Jack

    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Het begin is er? Ik vind wel dat je te snel aan het harden bent gegaan, je was wellicht iets te snel tevreden.
    De volgende keer is het denk ik raadzaam om met een vlakhamer de oppervlakte wat egaler te maken.
    Maar ook het handvat en de lemmet hadden denk ik iets meer afgewerkt kunnen zijn. Veel mensen doen dat achteraf pas met de bandschuurmachine maar met hamer en aambeeld kun je heel ver komen wanneer je er aandacht aan besteed.

    Het mooie is dat de kop eraf is. Je hebt jouw eerste mes gemaakt en weet nu waar de moeilijkheden zitten.
    Nu snel aan de slag met een tweede en gebruiken wat je net geleerd hebt. Hoe langer je daarmee wacht, hoe meer ervaring er weer verloren gaat.

    Ik ben heel benieuwd naar jouw volgende mes dus post hem zeker ook hier! Je zult zien dat het een wereld van verschil is met de eerste. Maar bewaar deze natuurlijk wel. Het eerste mes is altijd iets om trots op te zijn.

    In antwoord op: Smeedweekend Kemmel #1301
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    In het Paasweekend 2011 is er een smeedweekend in het Belgische Kemmel. Een impressie van vorig jaar vindt je op http://www.desmesse.be/category/smederweekend-te-kemmel/

    In antwoord op: Hardingsolieen #5668
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Moi,

    Super mooi werk zo, wel even met de neus uit de walm blijven maar dat is bij elke olie 😉

    Het belangrijkste is op austeniteer temp brengen (hardingstemp) met magneetje controleerbaar het niet meer magnetisch gebied
    Niet veel heter maken om de kristalgroei zo klein mogelijk tehouden
    Suc6

    grt GJ

    In antwoord op: Editor gevraagd #1317
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    ik heb er helaas geen tijd voor 🙁

    In antwoord op: hulp smeden #5684
    Opperhoofd
    Sleutelbeheerder

    Hoi
    Kun je wat meer details geven?
    Wat wil je gemaakt hebben, wat is jouw locatie, wanneer moet het af zijn en dat soort zaken.

11 berichten aan het bekijken - 4,936 tot 4,946 (van in totaal 4,946)